Att plocka godbitarna ur tårtan

september 16, 2013, 11:08 Maria Schedvin Maria Schedvin


För några veckor sedan gjorde jag något läskigt. Ställde mig på Medierådets konferens om MIK och pratade för bibliotekarier och personal från skolan om hur vi på Bäckagårdsskolan tänker kring Lgr11 och mediateket. Det är liksom alltid lika läskigt att prata för de som arbetar med samma saker som en själv. Som är kritiska. Som funderar extra hårt på det jag säger.

Tjuvaktiga tankar
Och jag berättade att jag är en tjuv. Att jag samlar goda exempel som andra har testat och gjort, som inte jag behöver pröva för att veta att det funkar. Och så blir det min egen lilla tjuvtårta (som såklart alltid smakar mycket godare). Det finns så otroligt mycket bra skrivet och tänkt om Lgr11 och kopplingen till skolbibliotek.

Utveckling av verksamheten
Jag vet att jag har förmånen att arbeta på en skola som satsat på vårt mediatek. Att jag fick komma och bygga upp verksamheten för fem år sen. Att vi har en ledning som ser vinsterna med mediateket och mig som pedagog/bibliotekarie. Det jag gör genererar något för de elever som möter mig när de har klassbesök med bokprat, informationssökning i ett specifikt ämne eller lär sig hur man skriver en källförteckning. Och det blir så tydligt att det är det absolut viktigaste för att det ska ske en utveckling i verksamheten. Ledningens stöttning, men också ledningens förtroende för min kompetens.

Bevisen har aldrig varit tydligare
Pratade med många på konferensen som berättade om neddragningar runt om i Sydsverige från heltidstjänster till halvtidstjänster, till helt borttagna. Helt beroende av att ”ja, det kom ju en ny rektor”. Och ändå, påstår jag, har det aldrig funnits fler bevis i läroplanen för att skolbibliotek med kompetent personal är en förutsättning för att uppnå målen som handlar om att främja läsning, söka information och att vara källkritisk.

Recept för nya tårtor
Jag gnäller inte. Aldrig faktiskt. Jag försöker se möjligheter istället för svårigheter. Men jag har svårt att se hur den svenska skolan kan vara likvärdigt när skolbiblioteksverksamheten ser så olik ut på skolor (i samma område/i samma stad/i samma land).
Uppmanar istället er alla att titta på Kolla Källans wiki för inspiration och motivation. Där finns så många matnyttiga härligheter kring it och källkritik kopplat till de olika aktuella läroplanerna att jag är säker på att vi alla kan bara en ny härlig tårta. Om vi får tiden, möjligheten och förtroendet att baka den såklart.

Nästa blogginlägg kommer handla om hur vi praktiskt använder Lgr11 i mediatekets verksamhet. Missa inte det!

Skrivet av Maria Schedvin Maria Schedvin
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

1 kommentar

  • Karin Ahlstedt

    Maria, jag håller verkligen med dig om att bevisen aldrig har varit tydligare. Den nya skollagen innebär att alla elever ska ha tillgång till skolbibliotek som stöd för lärande och kunskapsutveckling i alla ämnen. Men utan rätt kompetens kan man knappast tala om ett skolbibliotek. Jag tror att det är otroligt viktigt att man som skolbibliotekarie utgår från läroplanerna och fokuserar på elevens måluppfyllelse. Jag ser fram emot att läsa ditt nästa blogginlägg om hur ni använder Lgr11 i mediatekets verksamhet!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *