En vårflod av barn

maj 9, 2014, 8:26 Eileen Eileen Laurie

Snön smälter –
plötsligt genom byn
en vårflod av barn*

Det är sista mars. Solen skiner och det blåser inte. Blå himmel och några få moln som ser ut som fjädrar. Vi parkerar våra cyklar och lämnar den asfalterade vägen – där de flesta besökare går eller cyklar – till en smal grusväg bakom träd och buskage. Vi träffar människor men en hel del Kanadagäss som ignorerar oss denna gång.

Fotograf: Ana Maria Bermeo Ujueta

Vår grupp består av både barn och vuxna Malmöbor: några föddes i Malmö, några i andra länder och vi har även en besökare från Sydafrika. Workshoppen hölls på engelska och svenska så att alla kunde följa med och bidra. Det blir ibland en rolig språkblandning!

Vi börjar med en namnrunda och sedan funderar vi lite kring skolan. Kan man lära sig allting ute? Särskilt barnen tycker att man kan. Sedan diskuterar ”land art”. Vad är detta för någonting? Vi tittar på en bild av den Vita Hästen.  För 3000 år sedan skar invånare i Uffington, England ut på branta sluttningar en häst genom att blottlägga kritan i berggrunden. Som de försätter att göra idag. Vi undrar hur och varför människor skapade hästen som endast ses i sin helhet från luften. Var det en lek? En religion? Något annat?

Dave Price. Aerial view from Paramotor of Uffington White Horse geograph.org.uk

Nu är det dags att skapa. Vi blundar och lyssnar till fåglar. Vi känner solen på ansiktet. Alla får en plastmugg och känna, lukta och smaka på innehållet: Vad är det för någonting? – tranbär! Vi diskuterar hur vi kan lära med alla fem sinnen och att det är roligt!

Snart ska vi skapa konst. Men först tar jag upp begreppet ”symmetri” och ber en deltagare att stå i mitten av kretsen. Han vänder sig och jag frågar om han är symmetrisk. Till slut vi bestämmer oss att han är det: två ben, två armar, ett huvud i mitten, två ögon och även där en mun i mitten. En deltagare blir påmind om Leonardo da Vincis kända bild av den Vitruvianske mannen.

Nu kör vi. Grupperna har som uppgift att skapa ett konstverk med symmetri som tema, en uppgift som de klarar grandiost. Allt från en pytteliten fågel byggd av fjädrar och ekollon till en fjäril med ett räddningsbälte i mitten som fungerar även som solur: vi tittar hur skuggan vandrar och symmetrin förändras.

Vi promenerar lite längre fram och beundrar två träd som är insvepta i gult och ser ut som de pompoms som amerikanska cheerleaders viftar med. Det är en sälg. Vi står och tittar lite mer noggrant och ett barn visar oss att det finns några små ”videkissar” kvar men att de flesta har förvandlats till gula sälgblommor. Vi undrar hur trädet kommer att se ut på nästa träff om två veckor.

Nästa byggplats och nu är det geometri på schemat. Vilka former finns det? Vi gör en liten brainstorming och kommer på krets, triangel, kvadrat, romb och även hjärta! Kan vi hitta formerna i naturen? Deltagare svarar att solen är en krets, att det finns trianglar i spindelnät, att sjöstjärnor är femhörningar och att bin bygger celler ur vax som är sexhörningar och därför passar perfekt ihop. Nu ska grupperna låta sig inspireras av naturen och skapa geometriska konstverk. Och alla blir fina. Barnen samarbetar som flitiga arbetsbin och skapar en egen vaxkaka. De förklarar för oss att det finns pollen och nektar i kupan som bin hämtar från blommor. Och honung. Och en drottning som är mycket större än alla andra.

 Time for lunch!

Nu går vi ner till stranden och äter lunch. Barnen springer runt och leker och vuxna ser till att de inte faller i havet. En deltagare som är forskare berättar om en svag brun linje som vi ser vid horisonten: luftföreningen som hänger kvar på grund av varm luft och inversion. Hon fotograferar linjen för att visa sina studenter. Vi dricker te och kaffe, äter varsin smörgås och är bara glada för att det är redan så varmt att vi kan sitter på stranden.

Efter lunch kommer det sista konstpasset. Temat är sortering och ordning. Grupperna ska skapa ett konstverk efter en sorteringsprincip. Vi funderar över möjligheterna – storlek, färg, art, något annat? – och sedan börjar vi. Grupperna får diskutera inom sin grupp men inte med andra grupper. Senare får de gissa sorteringsprinciper!

Vet du vilken princip de två grupperna valde ut?

En livlig diskussion följer och några frågor hjälper till. Vilka stenar har varit längst i havet? Vilka har vågor och vind och sand polerat och putsat mest? Till sist men inte minst kommer ett stenhjärta som redan har fått komplimanger från förbigående. Barnen förklarar att de sorterar efter färg och storlek och form. Imponerade!

En sista runda. Vad har vi lärt oss idag? Ett barn berättar att hon nu vet att det finns uteskolor. Hennes mamma berättar att hon inte visste hur kreativ hon kunde bli. En sista runda: hur mår du? Lite kall kanske, men glad och pigg!

Jag ser emot till nästa workshop.

*Issa. Haiku, redigerad av David Cobb, Alfabeta, 2003, översättare: Duke, Eiko och Christer Duke

Skrivet av Eileen Eileen Laurie
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

2 kommentarer

  • Charlotte Christoffersen

    Så fint fantastiskt och alldeles … ja, alldeles underbart. Ett härligt exempel på hur konst och utepedagogik kan ge tillfällen till berikande och lärande samtal. MER KONST I NATUREN OCH PEDAGOGIKEN!

  • Sanne Björklund

    Härligt inspirerande! Naturkonst har så många möjligheter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *