Skolbiodagen 2015

mars 23, 2015, 10:52 Red. Pedagog Malmö Red. Pedagog Malmö

I år fyller svensk animerad film 100 år. Det uppmärksammar Svenska Filminstitutet genom att lansera en ny filmkanal för barn och unga. Hundra år i rörliga bilder på filmarkivet.se öppnar upp möjligheter för pedagoger att visa animerad film i skolan.

Med anledning av hundraårsjubileraren är animerad film en av huvudpunkterna under Skolbiodagen 2015 på Panora i Malmö. Bakom Skolbiodagen står Svenska Filminstitutet och Film i Skåne som hjälps åt att ansvara för dagens föreläsningar och filmvisningar. I salongen sitter pedagoger och filmskapare, poeter och administratörer, alla med ett intresse för film och filmpedagogik och hur det kan användas i undervisning av barn och unga.

Malena Jansson, forskare, skribent och samordnare för Barn & Unga på Svenska Filminstitutet hälsar välkommen genom att poängtera hur livsviktig film kan vara för barn.

– Ett ganska nyligen besök på Art Cinema i Beirut, (filmcenter som växte fram i skuggan av krigets bomber för barnen i ett flyktingläger 2006) gav mig en stark påminnelse om vikten av film, berättar hon.

collage

Susanne Osten, Backaskolan, Anders Burman, Malena Jansson och Nils Claesson föreläser på Skolbiodagen 2015.

Sveriges första barnfilmsambassadör

Lagom till animerad films hundrade födelsedag får Sverige också sin första barnfilmsambassadör. Suzanne Osten, författare, dramatiker och regissör axlar rollen som barnens filmambassadör, (utnämnd i november 2014) och har bland annat som uppdrag att sprida intresse och kunskap samt höja statusen på barn och ungdomsfilm i Sverige.

Susanne Osten är också skolbiodagens första föreläsare. Hon pratar om vikten av starka kulturupplevelser för barn, deras behov av kontakt och berättelser samt att få titta på vad andra berättar. Hon trycker också på hur essentiellt det är att barn får hjälp att sätta ord på det som de känner och upplever.

– Vuxna är med andra ord oerhört väsentliga för barns skapande och lek, poängterar hon.
– Film kan förändra en, fortsätter hon. Genom film möter vi våra fantasier, film kan berätta något om den andre. För att det här ska bli betydelsefullt och skapa mening behöver man få hjälp att sätta ord på sina känslor.

Kompisskolor

Anders Burman, forskare på Södertörns högskola spinner vidare på Susanne Ostens ord om filmens betydelse när han föreläser om konst och lärande ur ett idéhistoriskt perspektiv.

– Filmer kan öva upp vår empatiska förmåga. Genom filmer kan barn också öva upp sin förmåga att sätta in saker i ett större sammanhang, säger han.

Inbjudna till dagen är också klass 4C på Backaskolan i Malmö och deras pedagoger Lena Hallberg och Sara Nielsen. Backaskolan är en av fem skolor i Sverige som ingår i Svenska Filminstitutets projekt Kompisskolor. Projektet sträcker sig över en treårsperiod och har som syfte att öka intresset för film som pedagogiskt hjälpmedel genom ett nära samarbete mellan fem skolor runt om i Sverige. Filmaktiviteterna som klasserna ägnar sig åt bygger på filmpedagogikens tre S, Se, Samtala och Skapa samt film som verktyg och film som uttryck.
Lena Hallberg berättar att klassen är ganska luttrade vad gäller film. Redan i förskoleklass började de arbeta med film som uttryckssätt och har under åren hunnit med både digitala berättelser, filmade historier och stumfilm.

Blood_Sisters_11_1

Tvillingsystrarna i Blood Sisters (Blodssystrar)

Animerad film fyller 100 år

Nils Claesson är animatör, forskare samt lärare vid Stockholms dramatiska högskola. Han ger publiken en genomgång och provsmak av animerad film sedan 1915 då Trolldrycken av Viktor Bergdahl var först ut på vita duken som första svenska tecknade film. Nils uppmannar att använda animerad film som utgångspunkt för diskussioner av svåra ämnen eller att visa gamla reklamfilmer med fokus på källkritik.
Under dagen får publiken också se regissör och producent Malin Anderssons dokumentär Blood Sisters. En rak och ärlig skildring av tvillingsystrarna Julia och Johannas krokiga väg in i vuxenvärlden utifrån vad som formar livet. Filmen är en uppföljning av den 14 minuter långa kortfilm som Malin Andersson gjorde 2010 och har enligt Malin Andersson film världspremiär i Toronto i april. Filmen tävlar som en av 12 filmer i Nordamerikas största festival för dokumentärfilm. I Blood Sisters får man följa systrarnas fortsatta liv i en vacker dokumentär om styrkan i att vara. Filmen är en påminnelse om hur film kan beröra och väcka känslor. Den går rakt in i hjärtan.

Text: Marina Walker
Foto från filmen Blood Sisters: Kate Mc Cullough http://www.malinanderssonfilm.com/

Skrivet av Red. Pedagog Malmö Red. Pedagog Malmö
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

Inga kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *