Elefant-jämförelser steg 3

Då var vi framme vid steg 3 i arbetet med jämförelser – arbete i par. Pararbetet har föregåtts av gemensamt muntligt och skriftligt arbete.

20150506_103553

Att arbeta i par ska befrukta – inte stjälpa. Ett pararbete ska kännas meningsfullt för båda parter. I detta fallet kan det kännas meningsfullt att med hjälp av egna nyförvärvade kunskaper, kunna befästa dessa genom att stötta en kompis. Det kan även kännas meningsfullt att tillsammans med en kompis försöka påminna varandra om vilka olika jämförelser vi pratat om de senaste dagarna. Att få stöd och hjälp av en kompis kan kännas meningsfullt om jag själv känner mig lite osäker.  Inte minst tränar vi oss själva i att lyssna på andra, ha tålamod och vänta på vår tur.

20150506_101142

Dagens uppstart blev en filmsnutt om elefanter från UR:s ”Vilda djur”.

http://www.ur.se/Produkter/176421-Vilda-djur-Elefant

20150506_101152

Barnen gillar film. Berättande i kombination med bild ger det extra stöd som krävs på en skola med 100% SvA-elever.

20150506_103545

Efter filmen repeterade vi några skillnader mellan afrikansk och asiatisk elefant. Vi kom överens om att meningarna kunde starta med; ”Den har…”, ett stöd som har stor betydelse då barnen ska producera på egen hand.

20150506_104836

Likadant arbetsblad som i måndags, då vi skrev gemensamt. Barnen ska känna igen sig.

20150506_103417

Några barn har behov av att skriva på dator. Givande pararbete.

20150506_103418

Vi hjälps åt med formuleringarna. Sedan turas vi om att skriva.

20150506_103422

Om någon glömt hur en bokstav ser ut, hjälps vi åt.

20150506_103432

Glöm inte punkten!

20150506_103621

Flitens lampa lös.

20150506_104218

Båda parter aktiva – en förutsättning för ett givande pararbete.

20150506_104242

Full koncentration.

20150506_104622

Barnen får oftast välja eget jobb då de är färdiga med lektionens arbetsuppgift. Att välja bok och läsa på egen hand, har blivit väldigt populärt den senaste tiden. Att sen få läsa upp för fröken är SÅ kul! Självklart handlar boken om elefanter…

20150506_112923

Resultat av dagens språkpass.

20150506_112941

Det vi tränade under detta 45-minuters pass var förmågan att:

  • jämföra
  • samtala
  • lyssna
  • läsa
  • skriva
  • använda ord och begrepp som hör till temat (t ex betar, snabel, hud, tämja)
  • samarbeta

20150506_112950 20150506_113006 20150506_113053

Efteråt var det dags för lunch och rast. Fröknarna passade på att njuta av det fina vårvädret.

20150506_115058

Anna, Katharina och Belma på bänken i solen.

20150506_115431

Härliga omgivningar som kanske underskattas?

20150506_115336

Alla knoppar känner sig nu förberedda för att skriva jämförelser helt på egen hand. På fredag är det dags! Följ oss gärna för att se hur det går.

Text och bild: Katharina Olofsson

Skrivet av Katharina Olofsson och Anna Duncanson Katharina Olofsson och Anna Duncanson
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

1 kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *