Får skolan vara rolig?

maj 8, 2015, 9:25 Ulrika Burman Ulrika Burman

Mer från Specialpedagogiska konferensen i Göteborg:

Framsida

Bilden är hämtad från Felix blogg

Felix Gyllenstig Serrao är en lärare som inte fördömer elever som spelar datorspel utan vips tar situationen i sin hand och vänder den till sin fördel genom att använda uttryck, karaktärer och upplägg från spelen i sin undervisning. Han har reflekterat över att så många elever med diagnoser ofta blir som uppslukade av olika spelvärldar och ser i samtalen med eleverna till att dra nytta av mekanismerna som fångar i spelet och göra dem till sina egna. Ett exempel var en livlig, uttråkad elev under något av de första åren i skolan som Felix skulle vara vikarie åt. Han blev förvarnad att eleven hade svårt att sitta stilla och få att arbeta. Efter ett kort samtal fick Felix reda på elevens favoritspel och tillverkade ett spelschema som han presenterade dagen därpå.

Bild från Felix föreläsning

Eleven blev full av beundran och började genast utföra uppgifterna. Level 1 motsvarade måndag, level 2 tisdag o.s.v. och när veckan var slut hade hen klarat spelet! Inga real-life-belöningar utdelades utan vinsten var bara en gratulation längst ner på spelschemat. ”Grattis, du har klarat spelet!” Kostnad: 0 kr. Vinst: ett barns hjärta!

Felix hade många roliga exempel på hur vi som pedagoger kan utnyttja spelvärldens strategier för att fånga och utveckla våra ”spelare”. Han menade att skillnaden mellan världarna kanske inte är så stor.

Bild från Felix föreläsning

Felix har tillsammans med en klass byggt en hel Minecraftby där alla bor. Alla har fått inreda sina hus och i samband med det öva sina geometriska kunskaper. När klassen har läst om en epok har man ofta byggt något i byn som återspeglar detta och levandegör stoffet. En kyrka mitt i byn, med läraren som latintalande präst blev resultatet av studier om medeltiden.

Bild från Felix föreläsning

UR om Minecraft

Skolverket om Minecraft

Felix blogg

Minecraftedu

Skrivet av Ulrika Burman Ulrika Burman
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

1 kommentar

  • Charlotte Christoffersen Charlotte Christoffersen

    Underbart! Ja, tänk att datorvärldens ”levlar” kan fungera som analog stödstruktur i skolarbetet. Ännu en gång blir man påmind om betydelsen av att fånga upp barnens värld i skolvärlden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *