Vi tar hjälp av blommor för att träna beskrivningar

maj 17, 2016, 15:31 Ida Rosqvist Ida Rosqvist
Majbild

Det är mitt i sköna (nåja, just nu lite småkyliga…) maj och vi tar stöd från blommor för att träna beskrivningar.

Rabattbeskrivning

Vi sätter ordet i mitten och på varje blomblad fyller vi i våra beskrivningar. Den här gången har vi valt att beskriva vilken kategori ordet tillhör, plats, funktion, hur den låter, hur den känns och utseende. Vi har stödlappar med förklaring, bild och exempel för att komma ihåg vad t.ex. ”funktion” betyder.

Beskrivningsblomma

Blombladen är små så här gäller det att träna på att plocka ut de allra viktigaste och mest särskiljande dragen vilket kan vara ganska klurigt.

Varför gör vi det här då? Till att börja med så förekommer ”beskriv/beskrivning” på 415 ställen i Lgr 11 så att kunna göra beskrivningar, av olika slag, är viktigt att träna på. Sen fördjupar vi även vår kunskap om orden vi arbetar med. Vi lär oss också nya ord, som att det heter att hästen ”gnäggar”. Vi får också in lite ”metaspråk” – vi pratar om språk. Att kunna beskriva på ett annat sätt kan dessutom vara en viktig strategi att kunna ta till om du saknar ord eller har svårt för att plocka fram orden du kan. Du kan då ha ett sätt att ta till för att förklara vad du menar och kanske kan omgivningen hjälpa dig med vad ordet är. (Ett djur som är långt och smalt och inte har några ben och som väser? Menar du kanske en orm?)

(Bilder i inlägget kommer från Widgit symbolbas, samt Mycutegraphics.com)

Skrivet av Ida Rosqvist Ida Rosqvist
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

4 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *