Fjärilar i luften

20160607_085057

Fjärilar i luften – vårt sista tema för terminen.

20160601_131922 - kopia

I temat har vi arbetet mot följande kunskapskrav:

  • fjärilens livscykel
  • namnge några djur och sortera dem efter egenskaper
  • ämnesspecifika ord och begrepp
  • beskrivande text
  • återberättande text
  • olika tekniker i bild
  • förstå och använda nya engelska ord, enkla dialoger

20160601_131903 - kopia

En film om fjärilar fick introducera första passet. Därefter fick barnen i smågrupper skriva ner vad de redan visste om fjärilar samt vad de ville veta om fjärilar. Frågeplanschen har sedan suttit på väggen under temats gång. Frågorna har vi besvarat tillsammans efter hand.

20160601_131932 - kopia

Alla fick välja en fjäril. Den skulle målas symmetriskt.

20160601_131439 - kopia

Allt arbete i temat har dokumenterats i Fjärilsboken.

Vi arbetar ämnesövergripande så mycket det går. Vi upplever att det skapar sammanhang och meningsfullhet för både oss och barnen.

NO/Sva

  • fjärilens livscykel
  • beskrivande text
  • ämnesspecifika ord och begrepp

20160609_214519

En fantastisk animerad film som på ett lekfullt sätt beskriver fjärilens livscykel.

20160609_214554

Nya ord och begrepp skulle förklaras och uttalas. Puppa blev gärna pumpa i början.

20160601_131743 - kopia

20160601_131541 - kopia

En gemensam text som stödstruktur inför eget arbete.

20160601_131812 - kopia

Sedan kunde de allra flesta på egen hand.

20160601_131950 - kopia

Presentation och förklaring av matrisen. Tillsammans tränade vi på att redogöra muntligt för fjärilens livscykel. Därefter träning i par. Fröken lyssnade på var och en. Under tiden var det eget arbete i klassrummet. Tillsammans diskuterade vi var krysset skulle sättas. Oftast var vi helt överens. De allra flesta kryssen hamnade längst till höger. När målet är tydligt för barnen och vi är generösa med störstrukturen, når de allra flesta dit de vill.

NO/Sva

20160527_103216 - kopia

Fjärilslarverna från England har anlänt.

20160601_131613 - kopia

Dokumentation – återberättande text.

20160527_103205 - kopia

De åt, växte och frodades.

20160601_122226 - kopia

Varje dag skedde någon form av förändring i burken. Den 1/6 hade de fem larverna blivit puppor.

20160601_131706 - kopia

Ny dokumentation – återberättande text.

20160603_140952

Nu var det dags att fästa klisterlappen med pupporna i den större fjärilsburen. Vi var livrädda att något skulle gå fel.

20160603_140938

Men puppor är tåligare än man tror. Alla fem på plats. Vi gick hem och firade långhelg och Svenska flaggans dag.

20160607_085013

I tisdags morse blev vi glatt överraskade. Tre vackra Tistelfjärilar tittade nyfiket på oss när vi satte oss i ringen. Samtidigt gapade tre tomma puppor på klisterlappen. Magiskt!!!

20160607_084943

Vad äter fjärilar? Apelsinsaft och banan skulle gå bra enligt instruktionerna.

20160607_085057

Fascinerande och fängslande!

20160607_085030

20160607_131156

En sista dokumentation innan fjärilssläpp.

20160607_131230

20160607_132802

Det tog en stund innan första fjärilen vågade sig ut i friheten.

20160607_133050

Barnen – så fångade av stunden.

20160607_133158

Flyg fjäril, flyg!

20160607_133423

Naturen är fantastisk!

Bild

Ett gott exempel på formativ undervisning är kortfilmen om Austin´s butterfly. Den lilla pojken Austin ska rita en bild av en fjäril. Han ritar en fjäril som han ser den i sitt huvud. Han glömmer dock bort en hel del detaljer och att rita den utifrån ett vetenskapligt perspektiv. Efter stegvis feed-forward från sina klasskamrater förvandlas hans enkla lilla fjäril till en mer verklighetstrogen variant med naturtrogna detaljer och kroppsdelar.
20160527_115741 20160527_115806 20160527_115849 20160527_115917

Våra barn blev imponerade och motiverade.

20160601_131444 - kopia

Fröken satte upp denna vackra Makaonfjäril på tavlan. Bredvid ritade hon en enkel fjärilsvariant utan detaljer. Barnen fick sedan ge fröken feed-forward. Steg för steg utvecklades frökens fjäril till en riktig Makaonfjäril.

20160527_103636

Sedan var det barnens tur. Bilden på Makaonfjärilen satt kvar på tavlan. Barnen fick rita av. Resultatet blev fantastiskt. Inte minst blev alla barn imponerade av sin egen prestation.

20160601_131841 - kopia

NO/Sva – beskrivande text – läsa

20160527_120008

20160527_120020

Gemensam läsning av faktatext.

NO/Sva – beskrivande text – skriva20160601_131729 - kopia

Fröken modellerade genom att berätta och skriva om sin favoritfjäril för barnen. Sedan fick barnen välja sin favorit och skriva en kort beskrivande text.

NO/Sva

20160527_142955

Här tränar vi på att svara på frågor med hel mening, punkt och stor bokstav på rätt ställe.

NO
20160601_131514 - kopia

Fjärilens delar. Nya ord och begrepp.

Bild – ny teknik20160601_155748

Så enkelt – så fint. Melittapåsar klipptes till. Mönster och färg målades med tusch. Papperet fuktades med vatten och fingertopp. Färgerna flöt ihop. Tork över natten. Piprensare till antenner. Sedan uppsättning på fönsterrutorna. Voilá!

NO – sortera djur efter egenskaper
20160601_131638 - kopia

Fjärilen har sex ben och är en insekt. Men det finns fler djurarter med andra egenskaper. Vi lyfte några. Först behövde vi skriva en gemensam definition för varje begrepp.

Nya ord och begrepp.

20160601_134149 - kopia

I början av veckan sorterade vi tillsammans i stor grupp. Sedan i par.

20160607_105111

I slutet av veckan kunde de allra flesta på egen hand. Lägg ut korten och berätta muntligt.”Örnen är en fågel. Den har två ben och näbb. Den kan flyga”. Vi tar alla chanser att säga och uttala nya ord.

Engelska – ny ord, dialoger

20160609_214930

”The Very Hungry Caterpillar” passade som handen i handsken till våra engelsk-pass dessa veckor. Fjärilens livscykel på engelska.

20160609_214759

Nya ord blev veckodagar och mat.

20160609_214631

De nya orden använde vi sedan i korta dialoger som barnen fick träna i par och sedan spela upp.

Teknikdag – berätta om en teknisk lösning hämtad från naturen

20160609_135523

Lätta små fjärilar flyger i luften. Tunga stora flygplan flyger i luften. När vi sätter luft i rörelse sker små under.

20160609_154827

En gång i tiden stod en man och tittade på lönnfrön som flög i luften. Fröna snurrade ner från lönnträdet på ett propellerliknande sätt. Mannen tänkte att den tekniken borde kunna användas med annat material. Propellern var uppfunnen!

20160609_135616

Dokumentation – återberättande lucktext

20160609_135529

Högläsning om helikoptern. Gemensam diskussion om helikopterns fördelar i förhållande till andra fordon.

20160609_135603

Bild – lärarledd ritning

20160609_135619 20160609_135645

Dagen avslutades med att alla barn fick göra en egen propeller av en bit papper och ett gem.

20160609_133858

Vilken snurr…

20160609_133946

…och vilken lycka!

20160609_135702

En liten papperficka tillverkades och klistrades in tillsammans med ALLT annat i …

20160607_131247

… Fjärilsboken.

Text och bild: Katharina Olofsson

Skrivet av Katharina Olofsson och Anna Duncanson Katharina Olofsson och Anna Duncanson
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

1 kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *