Välkomna på en rundtur på Rosengårdsskolan – om att använda bildstöd för att tillgängliggöra lokaler

oktober 21, 2016, 16:37 Ida Rosqvist Ida Rosqvist

När vi tänker och pratar om tillgänglighetsanpassning av lokaler så hamnar vi ofta i att tänka utifrån fysiska funktionsvarationer och framförallt nedsatt rörlighet. Vi tänker kanske på ramper, elektriska dörröppnare eller möjligtvis hörslinga. Men tillgänglighetsanpassning av den fysiska miljön är så mycket mer! Idag tänkte jag visa lite hur vi på Rosengårdsskolan arbetar för att göra våra lokaler begripliga och lätta att orientera sig i genom att använda bildstöd.

Hur lång tid det tar att lära sig hitta och orientera sig i nya lokaler kan vara väldigt olika. För en del går det snabbt och för andra går det kanske aldrig att komma ihåg om det var den andra eller tredje dörren som leder till ens klassrum.

Det är nog fler än jag som kan känna en viss osäkerhet när jag kommer en ny plats. Var ska jag vara och hur hittar jag dit? Då är skyltar en sak som kan ge stöttning. Ofta är dock skyltar endast med text och förutsätter både god läsförmåga och språklig förmåga.

800px-street_sign_in_china_translation_unavailable(Bildkälla)
Den här skylten till exempel hjälper inte mig särskilt mycket eftersom jag varken kan läsa eller förstå kinesiska. Istället har skyltar med tydliga och enkla symboler större chans att vara ett stöd för fler personer.
fullsizerender-16En plats som har fattat det här med vitsen med tydlig skyltning är ofta flygplatser eller som i fallet ovan, en färja. Fundera på det om du är på en flygplats någon gång: hur gör du för att hitta det och dit du är ute efter? Vilka funktioner hittar du symbolskyltar för? (Det kan tilläggas att traditionen av att använda skyltar respektive muntlig information är olika i olika kulturer. Här utgår jag från mitt europeiska perspektiv. På andra platser ges information främst genom t.ex. muntliga högtalarutrop.)
fullsizerender-17 Låt oss då stiga in på Rosengårdsskolan och titta på hur vi har gjort. Det finns många olika symbolsystem att använda. Vi har valt att använda oss av widgitsymboler eftersom det företrädesvis är de som vi använder för annan typ av bildstöd. Det finns även t.ex. Pictogram och ARASAAC som jag tipsat om tidigare. Samtliga dessa förutsätter att du har symbolförståelse, d.v.s. att du kan förstå att symbolen står för något annat och kunna koppla ihop symbol och innebörd. (För personer som befinner sig på en tidig utvecklingsnivå kan symbolförståelsen vara svag eller saknas och då kan man istället behöva ha foton på den konkreta platsen som är på andra sidan dörren.)
fullsizerender-14Vi börjar med att ta en sväng till expeditionen.

fullsizerender-19

Här hittar vi Johan.

När vi ändå är här kan vi passa på att hälsa på en av våra skolledare.
fullsizerender-21Oj då, vi får visst komma tillbaka en annan gång. Istället kan vi träffa rektor Annelie i den här intervjun.
fullsizerender-18Här hittar vi även konferensrum.
fullsizerender-27Vi går vidare till vårt fantastiska och nyinvigda skolbibliotek. Här finns en annan Pedagog Malmö-bloggare, Eva Wiberg. Hon skriver om omvända roller i sagans värld.
fullsizerender-25Här hittar vi en av våra två fantastiska skolsköterskor.

fullsizerender-37

Kurator finns här inne.

fullsizerender-31

På Rosengårdsskolan har vi inte bara ordinarie musikundervisning utan även El Sistema. Här inne hörs ljuv musik dagarna i ända!

fullsizerender-33

fullsizerender-20

Sal för hem- och konsumentkunskap och slöjd har vi såklart också.
fullsizerender-29Våra underbara femmor har vi här. De är riktiga hejare på att arbeta med Google Classroom vilket ni kan läsa om här.  Mer av klassernas arbete kan ni ta del av på klassbloggen.
fullsizerender-39Här inne sker mycket av vårt arbete med att vidareutveckla det språkutvecklande arbetssättet. Exempel på arbetssätt kan ni läsa om i den här intervjun.
fullsizerender-11Våra härliga treor träffar ni både här och på bloggen Rosenknoppar – ett språkutvecklande arbete. Intervju om bloggandet och bloggarna kan ni läsa här.
fullsizerender-22Hos ettorna hittar vi en matteentusiast, Sanna, och hennes arbete kan ni läsa om här. Hos ettorna och på andra håll arbetas det även med ASL vilket ni kan läsa om här.
fullsizerender-35Efter den här långa rundturen kanske det är dags för en bit mat, i vår fina, nyrenoverade skolrestaurang?

fullsizerender-23

Eller kanske en kopp kaffe i personalrummet?
fullsizerender-41Kanske den viktigaste skylten…?
fullsizerender-47På fritids sker det massor av roliga och utvecklande aktiviteter.
fullsizerender-43Till mig, Ida, och Rosengårdsskolans andra bloggande skollogoped, Mia är ni välkomna när som helst här på skollogopedbloggen.
fullsizerender-45Är ni i trakterna får ni gärna komma förbi och säga hej också, men var snälla och knacka innan ni stiger in!

Det här var en liten rundtur för att visa en bråkdel av alla verksamheter och personer som finns här hos oss på Rosengårdsskolan och hur vi har gjort för att tydliggöra dessa med hjälp av bildstöd. Välkomna tillbaka en annan gång för att få se allt annat som vi jobbar med här!

Skrivet av Ida Rosqvist Ida Rosqvist
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

Inga kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *