Unga filmjuryn har en motivering klar

mars 24, 2017, 13:17 Marina Walker Marina Walker

Snart kan klass 8C på Västra hamnens skola och deras lärare Helga Boström och Berith Garnwall andas ut. Som BUFF- jury inför priset “Unga filmjuryns pris” har de en intensiv vecka bakom sig. Ikväll står de på scen för att dela ut priset under en ceremoni på Rådhuset.

– Vi har sett åtta filmer från sju länder under tre dagar. Eleverna är nu i full gång med att skriva motivering till vinnarfilmen. Motiveringen berättar vad det är som gör att eleverna tycker att filmen vinner och varför den lever kvar i dem, berättar Helga via telefon några timmar innan det är dags för prisutdelning.

Inför BUFF-veckan och uppdraget har eleverna och lärarna förberett sig noggrant.

– Vi har till exempel pratat mycket om på vad som är viktigt när man analyserar film och hur en film är uppbyggd. Eleverna har fått ta del av filmtrailers och vi pratat mycket om uppdraget i sig och syftet med BUFF, säger Helga.

Reflektion och kriterier

Varje film har analyserats efter en rad olika kriterier.

– Eleverna har reflekterat över skådespeleri, typiska filmgrepp, hur fungerar ljudet, passar musiken in, på vilket sätt berör filmen dem och är den riktad till unga? Det är nämligen något som de genomskådar direkt, säger Helga.

elever1

Klass 8C på Västra hamnens skola

Film i undervisningen

– Det här har varit en fantastisk upplevelse. Att få vara jury har gjort att vi verkligen har kommit samman som klass, säger Alba Grinneby, elev i klassen, och menar att genom film i undervisningen kan lärare förmedla viktiga ämnen och nå fram till ungdomar.

För klasskamraten Ester Lundberg har veckan och filmerna gett henne kunskap om ämnen som hon inte kunde så mycket om tidigt. Hon ser film som en väg för lärare att variera undervisningen.

– Och jag har fått se filmer som jag antagligen inte annars hade sett, säger hon och nämner bland annat hur Sameblod har gett henne inblick i samernas historia.

Helga ser film som ett sätt för elever, att på kort tid, får ta del av en helt annan värld.

– Genom film får eleven förflytta sig i tid och rum och alla får ta del av upplevelsen samtidigt. Som svensklärare är det till exempel spännande att jämföra en film som är baserad på en roman eller novell, vad har tagits bort och vad har överdrivits, säger hon.

elever3

Unga filmjuryn överlägger inför röstning.

California

En av filmerna som tävlar i kategorin är den brasilianska filmen California. Filmen problematiserar gränslandet mellan barn och vuxen, att förstå sig själv i en värld som inte alltid står på ens sida och vad som händer när sex och kärlek inte spelar samma visa. Här möter eleverna Estela och kassettbandets tid. I Estelas värld 1984 snurrar vinylskivorna med Bowie och The Cure och kunskapen om aids är fortfarande liten. Estelas stora idol är farbror Carlos som bor i Kalifornien och livnär sig som musikskribent. Drömmen och planen är att besöka honom inom snar framtid, En plan som får ett abrupt slut när Carlos plötsligt kommer hem, märkbart förändrad.

marina-person2

Regissören Marina Persson på besök i biosalongen.

Jämföra nu och då

Regissören Marina Person ser det som viktigt att skapa film som lyfter viktiga aspekter i en ung människas tillvaro. Valet av skildra 80-talet menar hon är delvis självbiografiskt men med filmen vill hon också visa hur det var att leva utan mobiltelefoner och sociala medier som kontrast till det medieflöde som unga lever med idag.

– Min film har många universella teman som lärare kan använda som underlag för viktiga diskussioner i klassrummet. Genom att uppmuntra unga att jämföra den tid som Estela lever i med dagens samhälle kan diskussionerna belysa begrepp som relationer och teknologins inverkan på dem, säger hon.

Text och foto: Marina Walker
Klassbilder: Helga Boström
Utvald bild: Colourbox

Skrivet av Marina Walker Marina Walker
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *