I allra högsta grad en brännande fråga…

april 4, 2017, 10:47 Elizabeth Florez Elizabeth Florez

Läxan till vårt fjärde pass i utbildningen Inkludering på riktigt! var:

Go ”Wild&Crazy”! Bryt en norm och se vad som händer!fullsizerender-4

En tändsticksask gick laget runt. ”Så länge din tändsticka brinner får du berätta!” löd instruktionen. Det är inte så mycket  som hinns med då (trots att det var en lång tändsticka), men vi delade med oss av små micro-berättelser om genomförda och planerade ”normbryt”. Mycket kring könsnormer som utmanats – men även annat:

  • Våra föreställningar om Afrika. Vad är normen för bilden av Afrika? Hur kan vi utmana den i historieundervisningen?
  • Vad händer med mig när jag – som “vit och medelklass” – är van att tillhöra normen – och plötsligt befinner mig i ett sammanhang där jag inte är det?
  • Utmana normer kring makt och hierarki i relationen mellan lärare och elever/deltagare i skolan och vuxenutbildningen.

Våra deltagare från förskolan, grundskolan, gymnasieskolan och vux fick sedan möta Alexandra Manhammar och Tobias Svärd från Valdemarsro Gymnasium.

Vi är övertygade om att alla blev berörda av den fantastiska filmen ”Alla är vi lika – lika och unika”. I filmen gestaltar elever med olika funktionsvariationer skolans likabehandlingsplan i ett häftigt sångframträdande.img_4462

Varför anpassa och erbjuda speciella hjälpmedel enbart till elever med särskilda behov – så de känner sig utpekade? Ge i stället alla elever i klassen – som en självklarhet – tillgång till hela utbudet – det gynnar alla! Detta var en av de kloka saker Tobias och Alexandra lyfte fram.  Även deras kreativa sätt att arbeta med musik och bilder var inspirerande – kanske ett sätt för oss alla att levandegöra våra likabehandlingsplaner?

En fråga som lyftes fram var: Varför ligger Valdemarsro gymnasium där det ligger – med de svårigheter för eleverna som skapas? Långt från alla andra gymnasieskolor, långt från stan och med dåliga bussförbindelser – vad gör det med möjligheterna till möten med andra elever? Det förhindrar att funktionsvariationer synliggörs som en självklar del av samhället!

Därefter gav vi oss i kast med diskrimineringsgrunden etnicitet, och Elizabeth guidade oss genom olika aspekter och förståelser av begreppet. Vi avslutade med att se The danger of a single story  – ett mycket tankvärt TED-talk med Chimamanda Ngozi Adichie. Mer om etnicitet och religion följer i vårt femte och sista pass.

img_4451

Efter att ha lyckats hitta några ögonblick (!) för vår Ögonblicksforskning (Med två dårars envishet upprepar vi vårt ”Vi behöver mer tid!”….)

Sist – men inte minst – kunde vi presentera våra kollegor Jassim och Alaa för gruppen. De berättade om sitt projekt Din Röst Ska EKA! och delade ut sin alldeles färska bok med samma namn. En vårpresent att inspireras av!

Karin & Elizabeth

Skrivet av Elizabeth Florez Elizabeth Florez
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *