ASL i en digitaliserad skola – del 2

spel-1024x682

I vår andra del i bloggserien om ASL vill vi lyfta de positiva aspekterna av att använda datorn som skrivverktyg istället för pennan.

Arne Trageton, upphovsmannen till ASL menade redan i slutet av 1990-talet att datorn är en viktig del av vårt samhälle. I år presenterade Statens medieråd en rapport som visar hur barn och ungdomars medieanvändning stadigt ökar samt hur den går längre ner i åldrarna. 15% av Sveriges 2-åringar använder internet dagligen. Dator och surfplattor är en del av våra elevers liv. Borde de inte vara en del av undervisningen då också?

Arne Trageton startade ett forskningsprojekt 1999 som gick ut på att låta elever använda datorn som skrivverktyg istället för pennan.  Det visade sig att eleverna lärde sig läsa fortare, deras textmängd ökade och den språkliga korrektheten var större än i den andra gruppen som använde pennan som skrivverktyg. Dessutom ökade elevernas självförtroende markant. De kände att de var läsare och skribenter.

Fördelarna med ASL är som ni ser många. Ändå är många lärare tveksamma till att använda datorn i sin undervisning. För många lärare är det viktigt att eleverna redan i förskoleklass och årskurs 1 lär sig att forma bokstäver med penna. Trageton menar att lärare bör vänta tills årskurs 2. Då har eleverna utvecklat öga-hand motoriken väl. De är redo att lära sig forma bokstäver vilket också gör att det går betydligt fortare. Pennan finns såklart i klassrummet ändå. Eleverna använder den när de ritar teckningar, fyller i målarbilder eller mandalas. När de vill skriva hemliga meddelande i leken eller i de andra skolämnena. Att arbeta med ASL innebär alltså inte att vi förbjuder pennan fram till årskurs 2.

Vi borde fokusera på de positiva effekterna datorn har som skrivverktyg och framförallt glädjen eleverna visar när vi använder oss av den. Eleverna är vana vid dator eller surfplatta. De kan och de vill! Om vi fokuserar på det kanske lärare vågar använda datorn som skrivverktyg i större utsträckning?

Hur ser det ut i ditt klassrum? Har datorn eller surfplattan en naturlig plats i din undervisning? Om inte, vad kan det bero på?

Text: Tuva Ingemarsson

Bild: Pexel

Statens medieråds rapport kan du läsa här

Skrivet av Språkutvecklarna PI Malmö Språkutvecklarna PI Malmö
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *