Youtuber som skapande skola?

1 vecka, 13:23 Maggi Óttarsdóttir Maggi Óttarsdóttir
Felicia Borgström, Youtuber, föreläser för Rönnens elever.

Det är samling i aulan på Rönnen för ett hundratal elever från Rönnenskolan. Det är blandat elever från åk 6-9 och det är för att dessa elever valt att jobba med Youtube under sina skapande skola-dagar. På Rönnen har alla elever fått välja mellan olika kulturuttryck allt från film, teater eller skrivande till just hur man jobbar fram ett Youtube-inslag. Alla eleverna på skolan ska jobba intensivt i två hela dagar under temat FRIHET och dagarna avslutas med ett öppet hus för allas familjer på eftermiddagen/kvällen sista dagen.

Det ligger en förväntan i luften och även om alla eleverna inte är följare till Felicia Bergströms Youtube-kanal så verkar de flesta ändå lite ”star strucked”. Felicia Bergström är 22 år och kommer från Stockholm, hon har använt Youtube som uttrycksmedia sen hon började gymnasiet. Men hennes föreläsning som inleder hela skapande skola-arbetet handlar inte alls om detta, inte till att börja med i alla fall. Felicia börjar nämligen med att berätta om sin svåra tid under högstadiet då hon blev utsatt för mobbing av skolkamrater, dagligen. Hon berättar väldigt självutlämnande om denna svåra tid och hur den har påverkat henne. Hon börjar med att rabbla fakta i en ”Visste du att”-form som många elever känner igen från Youtube. Det är siffror på allt från hur många barn som mobbas varje dag i Sverige till hur många som tar livet av sig årligen på grund av mobbing.

– Visste du att 45 barn och unga tar livet av sig i Sverige varje år på grund av att de är så mobbade… det är nästan hälften av er som sitter här inne. Det är inte ok. Den siffran borde vara noll.

Det är så tyst att man kan höra en knappnål falla i aulan. Alla eleverna är tagna av stundens allvar och när Felicia börjar fråga dem hur de kan hjälpa någon som blir mobbad, vart ska man vända sig och var finns mobbingen idag, så åker det upp massor med armar i luften. Alla verkar ha kloka råd att komma med och kastar sig livligt in i samtalet om hur man kan hjälpa om man ser någon bli illa behandlad.

Det kommer också många frågor tillbaka till Felicia om hur hon klarade sin tid på högstadiet. Familjen och mina närmsta vänner som alltid funnits där för mig, och min vilja att minsann inte låta mina mobbare knäcka mig, svarar hon. Efter högstadiet hamnade Felicia i en stökig men härlig och accepterande klass på Mediegymnasiet och det var då hon började med Youtube. Hennes personliga resa har varit enorm sen hon började.

– Om någon skulle frågat mig för ett år sen bara om jag ville komma till deras aula och föreläsa för en massa skolelever hade jag svarat ALDRIG! Men nu står jag här, lite nervös, men jag står här. Jag har lärt mig att hela tiden utmana mig själv, att våga lite mer och det har gjort att jag vuxit som människa. Jag inser att jag klarar mer än jag trott och det ger mig självförtroende att våga göra saker som är lite läskiga.

Sen haglar frågorna så klart kring hur det är att jobba som Youtuber. Kan du leva på det? JA svarar hon, jag gör detta på heltid idag. Vilket Youtube-nätverk tillhör du? Splay, svarar hon, och de hjälper mig till exempel med att ordna annonsörer till min kanal och boka olika evenemang, som den här föreläsningen.

– Men är inte Splay jättedåligt och ger sina Youtubers usla avtal, undrar en elev.

– Och då kommer vi in på det här med faktagranskning mina vänner, svara Felicia. Man ska inte tro på allt man läser utan källkritiskt granska innan man tar det som en sanning. Det finns säkert några som är missnöjda med sina avtal och några som är nöjda. Jag är nöjd och om jag har några problem som jag behöver diskutera med dem när det gäller mitt avtal tänker jag inte göra det på nätet i alla fall.

Felicia pratar vidare om vikten att inte sprida en massa rykten på nätet och aldrig skriva taskiga och elaka saker om folk. Själv tar hon aldrig bort elaka kommentarer från sin sida. Hon vill att hennes läsare ska se vad folk skriver och att de följare som tycker illa om de taskiga kommentarerna istället ska vänja sig vid att trycka på den lilla symbolen med tre prickar… Anmäl inlägg. Det är det bästa sättet att bestrida nättroll, besvara inte deras kommentarer utan anmäl dem!

Felicia ber alla elever stänga ögonen, men lärarna fick lov att titta. Hon ställer fyra frågor och ber dem bara räcka upp handen om det svaret är ja. Har du någon gång känt dig illa behandlad eller kränkt i skolan eller på nätet? Har du någon gång känt oro eller rädsla för att bli kränk? Har du någon gång sett någon annan bli illa behandlad? Har du någon gång själv mobbat eller kränkt någon? Många räcker upp handen även vid den sista frågan.

– Vad modiga ni är som vågar erkänna för er själva att ni varit elaka mot någon. Man kan alltid ångra sig och be om ursäkt, om man vet att man gjort fel kan man ändra sitt beteende, vad bra att ni själva inser att ni gjort fel.

Felicia Bergström kramar en elev från publiken.

Föreläsningen är slut och nu strömmar eleverna fram för att kramas och ta selfies med Felicia innan resten av dagen ägnas åt eget skapande av Youtube-inlägg, under coachning och rådgivning från Felicia så klart.

Nu undrar ni säkert, kan man verkligen bjuda in en youtuber i sitt skapande skola-projekt? JA det kan man, vi arbetar med det vidgade kulturbegreppet och där ingår bland annat media. Det viktiga är professionalitet, att den aktör ni anlitar har utbildning inom området och/eller lever på sitt kulturuttryck.

Följande kulturområden omfattas av skapande skola-bidraget: arkitektur, dans, cirkus/nycirkus, Film, Foto, Teater/drama, Konst/bild/form, Litteratur/berättande/skrivande, Media, Muséer/kulturarv, Musik, Musikdramatik, Serier, Slöjd/hantverk/design

Skrivet av Maggi Óttarsdóttir Maggi Óttarsdóttir
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *