Malmö, vi har ett resultat!

5 dagar, 13:03 Caroline Ulvsand Caroline Ulvsand

I ett tidigare blogginlägg har jag skrivit vad läroplanen säger om kultur i skolan och hur skolans kulturuppdrag är formulerat. Två delar av kulturuppdraget, elevers eget skapande och rätten att få ta del av samhällets kulturutbud, har vi nu samlat statistik kring. I samarbete med kulturförvaltningen arbetar vi för att skapa goda strukturer för kulturens närvaro i Malmös grundskolor. Statistik är ett viktigt verktyg och nu har vi en sammanställning för läsår 2016–2017. Det vill säga vi har en ögonblicksbild. Statistik blir ju egentligen mest intressant när vi kan jämföra och se trender över längre tid.

Malmö har ett stort och rikt kulturliv och Malmös elever har en stor palett av utbud att ta del av. Kulturförvaltningens inköp som fördelas via Kulturkartan samt de sex institutionernas aktiviteter skapar tillsammans ett brett innehåll. Det gemensamma innehållet genererade 97 858 bokade platser till olika kulturevenemang för förskola, grundskola och gymnasium. Film, teater och musikprogram är det som dominerar.

När det gäller Skapande skola har vi 90 % av skolorna aktiva och 80 % av eleverna. Väldigt höga och bra siffror. När vi sedan lägger ihop Skapande skola-statistiken med kulturförvaltningens utbud så har vi ett deltagande i någon kulturaktivitet på nära 100 %!

Vi kan konstatera att det finns mycket kultur att ta del av i Malmö och nästan alla skolor gör det. Vi har kommit långt när det gäller likvärdighet rent kvantitativt. Nu är det dags att ta nästa steg, att arbeta mer med kvalitén och utveckla integreringen av kulturen undervisningen. Vi behöver lära oss att bättre skapa mål och gemensamt diskutera vad vi vill uppnå med att ta in kultur och kulturaktörer i skolans värld. Till våren kommer vi att erbjuda två kurstillfällen där vi tillsammans med våra kollegor som arbetar med bedömning för lärande arrangerar två workshops där vi kommer att arbeta med just de här frågorna.

Så till alla er som arbetar som kulturombud eller på andra sätt arbetar för att få in kulturen i skolan. Heja er och vi ses väl på kurserna i vår!!?

För er på skolor i Malmö som vill ta del av den fullständiga statistiken hänvisar vi till sidorna om Kultur i skolan på Komin.

Skrivet av Caroline Ulvsand Caroline Ulvsand
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

2 kommentarer

  • Ninni Hausenkamp Lundqvist

    Ni säger ”Två delar av kulturuppdraget, elevers eget skapande och rätten att få ta del av samhällets kulturutbud, har vi nu samlat statistik kring.” Jag kan inte se något om elevers egna skapande inte heller om kultur och skapande på skolor genom anställda bildpedagoger, bildlärare eller andra inspirerande pedagoger. Kulturen finns i undervisningen på många sätt av de som är både konst- och pedagogutbildade. Kulturkartan är fantastisk och Malmö har ett fantastiskt utbud, som vi tar del av men statistiken borde ha med all kvalitativ kultur eleverna redan möter i skolan kontinuerligt.

  • Caroline Ulvsand Caroline Ulvsand

    Hej Ninni

    Tack för din kommentar. Du har helt rätt när det gäller det kulturarbete som sker på skolorna varje dag, det syns inte i den här statistiken. Skälet till det är att den statistiken inte är helt lätt att få tag på. Just därför var vi tydliga med att säga att det var två delar av kulturuppdraget som visar, inte den kompletta bilden.

    En del av det egna skapandet syns i den här statistiken genom Skapande skola som i stort sett alltid handlar om elevers eget skapande.

    Hälsningar Caroline Ulvsand
    Pedagogisk Inspiration
    Grundskoleförvaltningen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *