Publicerat:

Lär sig odla för grönare skolgårdar

Som ett led i att utveckla det utomhuspedagogiska arbetssättet på Malmös förskolor och skolor har pedagogerna under våren deltagit i odlingskurser. Målet är fler kreativa och gröna skolgårdar i stan efter att personalen gått kursen i Torup utanför Malmö. – Vi har ju märkt att de här praktiska momenten är väldigt bra och sammansvetsande för… Läs mer

Publicerat:

Trygg lärmiljö med tecknande robot

Stödjer kommunikationen på grundsärskolan med hjälp av robot som upprepar tecken enligt Takk. Rosalinda Estrada beskriver sig själv som en nyfiken pedagog som gärna testar digitala verktyg i undervisningen. Under sin tid som specialpedagog på Lindängeskolan hittade hon nya användningsområden för humanoidroboten – vid undervisningen av eleverna på grundsärskolan upprepar roboten tecken enligt Takk, en… Läs mer

Publicerat:

Dialogen som problemlösare

CPS-metoden utmanar och borgar för obekväma aha-upplevelser – och är därför ett värdefullt synsätt och verktyg för skolpersonal, menar Caroline Weibull och Margareta Fehland. Snart tar de “CPS-examen” hos Ross Greene. I slutet av juni blir specialpedagogen Caroline Weibull och kuratorn Margareta Fehland bland de första att som skolpersonal i Malmö bli CPS-certifierade. Detta efter… Läs mer

Publicerat:

Hoppas på "individualisering på riktigt"

Charlotte Kilic, förstelärare i digitalisering och lärare i engelska på Munkhätteskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Elif Florin. – Varför är lärare viktiga?  Vi jobbar hårt för att fostra goda samhällsmedborgare med en bra värdegrund samt på ett positivt sätt forma eleverna och deras framtid, och med det även samhällets framtid. Många unga växer upp… Läs mer

Publicerat:

Så ska elevhälsan bli mer tillgänglig

Elever upplevde elevhälsan som frånvarande – nu vill personalen på Rörsjöskolan-Zenith mötas på de digitala plattformarna. Elevhälsoteamet på Rörsjöskolan-Zenith är i sitt förebyggande och hälsofrämjande arbete mycket ute i verksamheten och inte ofta på plats på sina rum. Därför vill personalen nu att eleverna ska kunna nå dem på flera olika sätt. Bland annat ska… Läs mer

Publicerat:

Tekniklärare söker kunskapsutbyte

Tekniklärarna på Pauliskolan vill se mer samarbete och fortbildning kollegor emellan – bjöd in högstadiepedagoger i nytt initiativ. Hur mycket känner tekniklärarna på gymnasiet och högstadiet egentligen till om varandras arbete? Pedagogerna på Pauliskolan i Malmö bjöd in kollegorna från höstadieskolorna för att fördjupa dialogen, samarbetet och kunskapsutbytet. Christopher Olsén, tekniklärare på Strandskolan, efterlyser tydligare… Läs mer

Publicerat:

Malmö delar är här

Malmö delar är en ny digital lärplattform som har skapats för att sätta ord på den tysta kunskapen, som projektledaren Tobias Sonestedt uttrycker det. Han menar att det är en demokratifråga: – Alla elever har rätt till alla lärare. Malmö delar ska gå bortom fakta och läromedelsproducenter och istället fokusera på lektionsplanering och tips. Genom… Läs mer