Publicerat:

Hoppas på "individualisering på riktigt"

Charlotte Kilic, förstelärare i digitalisering och lärare i engelska på Munkhätteskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Elif Florin. – Varför är lärare viktiga?  Vi jobbar hårt för att fostra goda samhällsmedborgare med en bra värdegrund samt på ett positivt sätt forma eleverna och deras framtid, och med det även samhällets framtid. Många unga växer upp… Läs mer

Publicerat:

Så ska elevhälsan bli mer tillgänglig

Elever upplevde elevhälsan som frånvarande – nu vill personalen på Rörsjöskolan-Zenith mötas på de digitala plattformarna. Elevhälsoteamet på Rörsjöskolan-Zenith är i sitt förebyggande och hälsofrämjande arbete mycket ute i verksamheten och inte ofta på plats på sina rum. Därför vill personalen nu att eleverna ska kunna nå dem på flera olika sätt. Bland annat ska… Läs mer

Publicerat:

Tekniklärare söker kunskapsutbyte

Tekniklärarna på Pauliskolan vill se mer samarbete och fortbildning kollegor emellan – bjöd in högstadiepedagoger i nytt initiativ. Hur mycket känner tekniklärarna på gymnasiet och högstadiet egentligen till om varandras arbete? Pedagogerna på Pauliskolan i Malmö bjöd in kollegorna från höstadieskolorna för att fördjupa dialogen, samarbetet och kunskapsutbytet. Christopher Olsén, tekniklärare på Strandskolan, efterlyser tydligare… Läs mer

Publicerat:

Malmö delar är här

Malmö delar är en ny digital lärplattform som har skapats för att sätta ord på den tysta kunskapen, som projektledaren Tobias Sonestedt uttrycker det. Han menar att det är en demokratifråga: – Alla elever har rätt till alla lärare. Malmö delar ska gå bortom fakta och läromedelsproducenter och istället fokusera på lektionsplanering och tips. Genom… Läs mer

Publicerat:

Index-arbete gav bra gruppdynamik

Den elevaktiva undervisningsmetoden Index gav flera aha-upplevelser i sjundeklassen på Möllevångsskolan – bland annat som ett verktyg för en dynamisk gruppindelning där eleverna kompletterade varandra. När bildläraren Maja Neumann och delar av en sjundeklass på Möllevångsskolan inledde arbetet med sitt bidrag till skolprojektet Innocarnival gjordes det inom ramen för lärprocessen Index. Årets upplaga av Innocarnival… Läs mer

Publicerat:

Ser möjligheter med kodning

I höst blir programmering en del av schemat som ett led i att öka elevernas digitala kompetens. Men först är det lärarna som ska utbildas – i Malmö görs det till exempel med hjälp av legobyggande. Grundskoleförvaltningen i Malmö satsar på Lego Education, där man med hjälp av We Do och Mind Storms kombinerar legobyggande… Läs mer

Publicerat:

Vill lyfta – och utmana

Anna Syrén, biträdande rektor på Sorgenfriskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Lena Olin Lindblom. 1. Vilken är den största utmaningen för dig som ny i rektorsrollen? Dels är otroligt utmanande att vara ny som chef inom kommunal verksamhet, jag kommer från friskolan Backaskolan. Jag imponeras av strukturen och det är mycket att sätta sig in… Läs mer