Publicerat:

Digitalisering över gränser

Tekniken är här för att stanna. Det var den insikten som fick Eva Gröhn, rektor på Videdalsskolan, att gå med i projektet DSOE (Digital Schools of Europé). – Det handlar om att ta bort fiendestatusen på tekniken och istället se hur den kan bli vår vän, säger hon. Digital Schools of Europe är ett projekt som… Läs mer

Publicerat:

”IT-snillet” med koll på skolans digitalisering

Digitalisering av skolan är viktigt. Det anser Magnus Hemborg, IT-pedagog, på Lorensborgsskolan som är en av flera Malmöskolor som jobbar intensivt med DSOM (Digital Schools of Malmö). – Jag tror det är jätteviktigt, men man får aldrig glömma bort att det är barnens lärande som är det viktigaste. I expeditionen på Lorensborgsskolan hänger foton på… Läs mer

Publicerat:

Undervisa hjärnsmart

Vad krävs för att eleverna ska minnas vad de lär sig? Lena Winqvist och Annika Nilsson, lärare på Einar Hansengymnasiet, har ett tydligt svar på den frågan. Det handlar om att undervisa hjärnsmart utifrån modellen AGES. – AGES är en modell som hjälper eleverna att skapa robusta långtidsminnen, berättar de. För att undervisa hjärnsmart krävs… Läs mer

Publicerat:

Tillsammans bygger vi lärarrollen

I veckans Skicka vidare är det Linda Sikström, utvecklingssamordnare på Pedagogisk Inspiration Malmö som svarar på Anna Ericssons frågor om vikten av att utveckla lärarrollen och hur lärare kan skapa ett behagligt studieklimat i klassrummet. Hur arbetar du med att utveckla lärarrollen och varför är det viktigt? Tillsammans med Daniel Prsa som också arbetar på… Läs mer

Publicerat:

Musiken fortsätter stärka Malmös förskolor

Musiken fortsätter att stärka på ett utökat antal Malmöförskolor. Genom projektet Musiken stärker förkovrar sig barn och personal den här terminen på 16 förskolor i musiken och dess former. Tillsammans med professionella musiker, dansare och rytmikpedagoger sätter de an tonen för hur musik kan stärka lärandet. – Det har hänt massor sedan vi gick med i… Läs mer

Publicerat:

Flerspråkig undervisning stärker identiteten

Läsning är nyckeln till skolframgång är ett ofta använt påstående som är väl värt att lyfta om och om igen i mötet med nyanlända och flerspråkiga elever. Det menar Jim Cummins, professor i språkvetenskap vid University of Toronto. I en föreläsning för lärare i Malmö betonar han betydelsen av att alla lärare kontinuerligt arbetar med… Läs mer

Publicerat:

Visioner och utmaningar som förste fritidspedagog

Fredrik Magnusson är sedan höstterminen ny på Bergaskolan – och det i en roll som förste fritidspedagog. I veckans “Skicka vidare” svarar han på Marie Svenssons frågor om hur han ser på visioner och utmaningar som rör uppdraget. Vilka visioner har du som förste fritidspedagog? Det är viktigt att skapa en likvärdig och kvalitativ fritidshemsverksamhet… Läs mer

Publicerat:

Styrkan i att vara fler

Att vara ledare för tre fritidshem på tre olika skolor är en utmaning. Men det finns också mycket att vinna, menar Ida Karlsson, biträdande rektor i Bulltofta rektorsområde. – Det finns en styrka i att vara flera. Fritidshemmen är bra på olika saker och det är upp till mig som skolledare att organisera för att… Läs mer