Publicerat:

Lär sig odla för grönare skolgårdar

Som ett led i att utveckla det utomhuspedagogiska arbetssättet på Malmös förskolor och skolor har pedagogerna under våren deltagit i odlingskurser. Målet är fler kreativa och gröna skolgårdar i stan efter att personalen gått kursen i Torup utanför Malmö. – Vi har ju märkt att de här praktiska momenten är väldigt bra och sammansvetsande för… Läs mer

Publicerat:

Trygg lärmiljö med tecknande robot

Stödjer kommunikationen på grundsärskolan med hjälp av robot som upprepar tecken enligt Takk. Rosalinda Estrada beskriver sig själv som en nyfiken pedagog som gärna testar digitala verktyg i undervisningen. Under sin tid som specialpedagog på Lindängeskolan hittade hon nya användningsområden för humanoidroboten – vid undervisningen av eleverna på grundsärskolan upprepar roboten tecken enligt Takk, en… Läs mer

Publicerat:

Dialogen som problemlösare

CPS-metoden utmanar och borgar för obekväma aha-upplevelser – och är därför ett värdefullt synsätt och verktyg för skolpersonal, menar Caroline Weibull och Margareta Fehland. Snart tar de “CPS-examen” hos Ross Greene. I slutet av juni blir specialpedagogen Caroline Weibull och kuratorn Margareta Fehland bland de första att som skolpersonal i Malmö bli CPS-certifierade. Detta efter… Läs mer

Publicerat:

Delar digital kunskap med varandra

Gullviksskolan samarbetar med näringslivet i satsning på programmering – elever lär varandra efter att ha fått mersmak på digital workshop. Det var genom en nätverksträff på Pedagogisk Inspiration som IKT-pedagogen Nina Bergin och fritidspedagogen Nikolina Petersson kom i kontakt med det lundabaserade hårdvaruföretaget Arm. Samarbetet utmynnade bland annat i en workshop kring programmering, ett hackathon… Läs mer

Publicerat:

“Kooperativt lärande kan börja med små steg”

För Desireé Dahlgren på Geijerskolan har det kooperativa lärandet betytt mycket – både för gruppdynamiken bland eleverna och för hennes roll som lärare. Desireé Dahlgren har arbetat som klasslärare i sju år och har, som hon uttrycker det, “alltid haft värdegrund i bakhuvudet.” Hon praktiserar i dag inte kooperativt lärande fullt ut, men tror att… Läs mer

Publicerat:

Hoppas på "individualisering på riktigt"

Charlotte Kilic, förstelärare i digitalisering och lärare i engelska på Munkhätteskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Elif Florin. – Varför är lärare viktiga?  Vi jobbar hårt för att fostra goda samhällsmedborgare med en bra värdegrund samt på ett positivt sätt forma eleverna och deras framtid, och med det även samhällets framtid. Många unga växer upp… Läs mer

Publicerat:

"De bästa lärarna vill utvecklas"

Den här veckan svarar Elif Florin, grundskollärare 4–6 på Möllevångsskolan, på ”Skicka vidare”-frågorna från Madlen Öberg. – Varför valde du att utbilda dig till lärare? – Det var inte självklart att jag skulle bli lärare. Året efter studenten träffade jag två blivande lärare, som väckte min nyfikenhet och inspirerade mig att söka lärarprogrammet. Det är ett val jag aldrig har ångrat. Jag har arbetat som… Läs mer