Publicerat:

Delar digital kunskap med varandra

Gullviksskolan samarbetar med näringslivet i satsning på programmering – elever lär varandra efter att ha fått mersmak på digital workshop. Det var genom en nätverksträff på Pedagogisk Inspiration som IKT-pedagogen Nina Bergin och fritidspedagogen Nikolina Petersson kom i kontakt med det lundabaserade hårdvaruföretaget Arm. Samarbetet utmynnade bland annat i en workshop kring programmering, ett hackathon… Läs mer

Publicerat:

“Kooperativt lärande kan börja med små steg”

För Desireé Dahlgren på Geijerskolan har det kooperativa lärandet betytt mycket – både för gruppdynamiken bland eleverna och för hennes roll som lärare. Desireé Dahlgren har arbetat som klasslärare i sju år och har, som hon uttrycker det, “alltid haft värdegrund i bakhuvudet.” Hon praktiserar i dag inte kooperativt lärande fullt ut, men tror att… Läs mer

Publicerat:

Hoppas på "individualisering på riktigt"

Charlotte Kilic, förstelärare i digitalisering och lärare i engelska på Munkhätteskolan, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Elif Florin. – Varför är lärare viktiga?  Vi jobbar hårt för att fostra goda samhällsmedborgare med en bra värdegrund samt på ett positivt sätt forma eleverna och deras framtid, och med det även samhällets framtid. Många unga växer upp… Läs mer

Publicerat:

"De bästa lärarna vill utvecklas"

Den här veckan svarar Elif Florin, grundskollärare 4–6 på Möllevångsskolan, på ”Skicka vidare”-frågorna från Madlen Öberg. – Varför valde du att utbilda dig till lärare? – Det var inte självklart att jag skulle bli lärare. Året efter studenten träffade jag två blivande lärare, som väckte min nyfikenhet och inspirerade mig att söka lärarprogrammet. Det är ett val jag aldrig har ångrat. Jag har arbetat som… Läs mer

Publicerat:

Malmö delar är här

Malmö delar är en ny digital lärplattform som har skapats för att sätta ord på den tysta kunskapen, som projektledaren Tobias Sonestedt uttrycker det. Han menar att det är en demokratifråga: – Alla elever har rätt till alla lärare. Malmö delar ska gå bortom fakta och läromedelsproducenter och istället fokusera på lektionsplanering och tips. Genom… Läs mer

Publicerat:

"Kompromissa inte så mycket"

Den här veckan svarar Annika Lindgren, fritidspedagog på Husieskolan, på ”Skicka vidare”-frågorna från Lie Kylborn. – Vad tror du måste göras för att läraryrket ska få en högre status i samhället? – Ta yrket på allvar. Höja lönerna och inte kompromissa så mycket. Det finns få arbetsplatser i samhället där man mer eller mindre tar… Läs mer

Publicerat:

Tålamod och planering gav resultat

Fridhemsskolan har en gemensam plan för bibliotek och IKT, som syftar till att öka läsandet av skönlitteratur samt att hantera digitala verktyg. Progressionen är tydlig från årskurs till årskurs, med uttalade mål och förslag till aktiviteter. – Det är viktigt att se oss som en enhet, säger IKT-pedagogen Bror Remhill och får medhåll av skolbibliotekarien… Läs mer