Publicerat:

Malmö delar är här

Malmö delar är en ny digital lärplattform som har skapats för att sätta ord på den tysta kunskapen, som projektledaren Tobias Sonestedt uttrycker det. Han menar att det är en demokratifråga: – Alla elever har rätt till alla lärare. Malmö delar ska gå bortom fakta och läromedelsproducenter och istället fokusera på lektionsplanering och tips. Genom… Läs mer

Publicerat:

Tålamod och planering gav resultat

Fridhemsskolan har en gemensam plan för bibliotek och IKT, som syftar till att öka läsandet av skönlitteratur samt att hantera digitala verktyg. Progressionen är tydlig från årskurs till årskurs, med uttalade mål och förslag till aktiviteter. – Det är viktigt att se oss som en enhet, säger IKT-pedagogen Bror Remhill och får medhåll av skolbibliotekarien… Läs mer

Publicerat:

Att använda chatt som en enkel väg till digitalisering

Att få eleverna att chatta sig till kunskap är lätt för den lärare som använder sig av Hangouts – en möjlighet i Google Apps for Education. – Det finns så många fördelar med att använda chattgrupper i undervisningen och den viktigaste måste vara att alla elevers röster blir hörda. Dessutom kan de få återkoppling väldigt… Läs mer

Publicerat:

Digitalisera mera

Den 1 juli 2018 revideras grundskolans läroplan. Begrepp som digitalisering och programmering införs som inslag i flera ämnen. Hermodsdalsskolan har som mål att vara i framkanten för en digitaliserad skola. – Det är viktigt att skolan och fritidshemmet skapar möjligheter för eleverna att lära sig hur den digitala världen fungerar, säger Bilal Fakhro, barnskötare och… Läs mer

Publicerat:

”IT-snillet” med koll på skolans digitalisering

Digitalisering av skolan är viktigt. Det anser Magnus Hemborg, IT-pedagog, på Lorensborgsskolan som är en av flera Malmöskolor som jobbar intensivt med DSOM (Digital Schools of Malmö). – Jag tror det är jätteviktigt, men man får aldrig glömma bort att det är barnens lärande som är det viktigaste. I expeditionen på Lorensborgsskolan hänger foton på… Läs mer

Publicerat:

En bro mellan förskola och skola

I veckans Skicka vidare är det förste förskollärare Sofie Brandt i område Väster som svarar på Linda Sikströms frågor om samverkan mellan förskola och grundskola. Sofie Brandt arbetar inom område och delar ofta med sig av sina tankar som bloggare på Pedagog Malmö. Vad är dina tankar om hur förskolor och grundskolor (oavsett årskurs) rent… Läs mer

Publicerat:

Undervisa hjärnsmart

Vad krävs för att eleverna ska minnas vad de lär sig? Lena Winqvist och Annika Nilsson, lärare på Einar Hansengymnasiet, har ett tydligt svar på den frågan. Det handlar om att undervisa hjärnsmart utifrån modellen AGES. – AGES är en modell som hjälper eleverna att skapa robusta långtidsminnen, berättar de. För att undervisa hjärnsmart krävs… Läs mer

Publicerat:

Tillsammans bygger vi lärarrollen

I veckans Skicka vidare är det Linda Sikström, utvecklingssamordnare på Pedagogisk Inspiration Malmö som svarar på Anna Ericssons frågor om vikten av att utveckla lärarrollen och hur lärare kan skapa ett behagligt studieklimat i klassrummet. Hur arbetar du med att utveckla lärarrollen och varför är det viktigt? Tillsammans med Daniel Prsa som också arbetar på… Läs mer