Publicerat:

Läsårets mest lästa: nr 5

På topplistan över läsårets mest lästa artiklar och blogginlägg på Pedagog Malmö är det nu dags för plats nummer 5. Där hittar vi Karin Alnerviks blogginlägg om sin roll som forskare på Pedagogisk Inspiration i Malmö. Så här skriver hon om förändringsarbetet inom förskolan i Malmö: ”Min erfarenhet är att förändringen inte kan pratas fram… Läs mer

Publicerat:

Läsårets mest lästa: nr 6

Nedräkningen över läsårets mest lästa artiklar och blogginlägg på Pedagog Malmö går vidare – nu har vi kommit till sjätteplatsen. Där hittar vi ett blogginlägg av Cristina Nordman, där hon skriver om stödmaterial för språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och särskilt begreppet stöttning: ”Det handlar om att hitta en tillfällig, strategisk och framåtsyftande anpassning som eleven… Läs mer

Publicerat:

Läsårets mest lästa: nr. 7

Nedräkningen över läsårets mest lästa artiklar och blogginlägg på Pedagog Malmö fortsätter – idag har turen kommit till sjundeplatsen. Ida Rosqvist resonerar kring hur en uppsjö av intryck kan ställa till problem för elever med neuropsykiatriska funktionsförändringar. Bildstöd kan vara utmärkt, men för många bilder kanske gör att eleven inte ser skogen för alla träd.… Läs mer

Publicerat:

Läsårets mest lästa: nr. 8

Sommarlovet knackar på dörren, men Pedagog Malmö tar inte ut all semester på en gång. Denna vecka börjar en nedräkning av läsårets mes lästa artiklar och blogginlägg. Varje tisdag kommer det att dyka upp en nygammal text Först ut – och på åttonde plats – är ett blogginlägg från Per Dahlbeck, där han funderar på… Läs mer

Publicerat:

Och nu så är sommaren kommen…

Och med det vill Pedagog Malmö tacka för detta läsår som har gått. Pedagog Malmö är er plats för inspiration, utbyte och kollegialt lärande. Därför är det så roligt att kunna konstatera att aldrig tidigare har så många pedagoger och skolledare valt att dela med sig av alla sina lärdomar och kunskaper med varandra som… Läs mer

Publicerat:

Lär sig odla för grönare skolgårdar

Som ett led i att utveckla det utomhuspedagogiska arbetssättet på Malmös förskolor och skolor har pedagogerna under våren deltagit i odlingskurser. Målet är fler kreativa och gröna skolgårdar i stan efter att personalen gått kursen i Torup utanför Malmö. – Vi har ju märkt att de här praktiska momenten är väldigt bra och sammansvetsande för… Läs mer

Publicerat:

Triggas av att få förklara

Thomas Tegler, Malmö latinskola, svarar på ”Skicka vidare”-frågorna från Pernilla Vogl. – Vad fick dig att välja läraryrket och vad är det som får dig att stanna kvar? – Kände redan som barn att jag ville undervisa i någon form. Kan fortfarande triggas av att förklara något som elever inte förstår/klarar av och via olika… Läs mer

Publicerat:

Podagog Malmö - Barnens konst fick plats bland de vuxnas verk

Det finns inga gränser för en femårings skapande förmåga. En grupp barn på Dekanens förskola har under hela läsåret arbetat med att först lära sig vad konst är, för att sedan skapa sina egna verk. Podagog Malmö har hälsat på. Femårsgruppen på Dekanens förskola hår gått från att göra skulpturer av återbruksmaterial, till att sy… Läs mer