Favoritartikel i repris: Sofielundsskolans 3:or skickar ut sin Nalle på uppdragsresa

Det är inspirerande att läsa om skolprojekt som integrerar flera olika ämnen. Nalleresan är ett utmärkt exempel på hur praktiska och teoretiska ämnen går hand i hand och dessutom förankras i verkligheten.

I denna artikel berättar Barbro Cronberg om idéen och arbetet bakom projektet som gav bronsmedalj i Webbstjärnans bästa pedagogiska webbplats. För oss som följer bloggen är det lite tråkigt att nallen för tillfället är försvunnen, men jag håller i alla fall tummarna att den snart hittar hem igen.

Tobias Sonestedt, videoredaktör på Pedagog Malmö & IT-pedagog
Denna helg, mitt i november månad, ska barnen i klass 3a & 3b på Sofielundsskolan i Malmö ta farväl av ”Nallen” som de själva har sytt. Nallen ska ut och resa med uppdraget att knyta kontakter med andra barn, skolor och platser i Sverige. Kommunikation ska ske i en blogg: www.nalleresan.se

Foto: Per Sköldenberg

Barbro Sköldenberg (f.d. Cronberg), textilslöjdslärare på Sofielundsskolan är initiativtagare till projektet www.nalleresan.se Med i projektet är förutom barnen Magnus Tobiazon, trä- och metallslöjd, Marianne Altoray och Isabella Fofic, klasslärare samt skolans bibliotekarie Emelie Ljungberg.

Från norr till söderi Sveriges avlånga land
Nallen ska först åka direkt upp till det nordligaste Sverige för att sedan resa söderut i kringel-i-krokar från skola till skola. Förhoppningsvis ska Nallen vara tillbaka hos barnen på Sofielundsskolan i juni 2012. Syftet med Nallens resa är att hos barnen skapa ett intresse och engagemang för skolarbetet och att göra dem medvetna om existensen av andra människor, platser och företeelser. Det tror lärarna ska leda till nyfikenhet och en lust att veta mer. Överhuvudtaget tror lärarna att Nallens resa kommer att skapa många möjligheter till lärande och utveckling.

Nallens hus målas på träslöjden.

”Mönster, sömsmån, velour och vadd
Nallar som tidigare varit på resa har varit köpta fabrikstillverkade nallar. Som textilslöjdlärare ville Barbro såklart att barnen själva skulle sy sin egen nalle. Alla barnen har gjort något på Nallen. De har fått lägga upp arbetet själva och fördela det som skulle göras. För att Nallen ska känna sig trygg på sin resa får den även med sig ett eget hus som har snickrats och målats på träslöjden. Under processen har Nallen börjat få liv och det har skapat starka band mellan barnen och Nallen.

Tydliga kopplingar till läroplanen
Att projektet är väl genomtänkt är tydligt. Barbro relaterar till det ena efter det andra i läroplanen, Lgr 11, och det ska ämnesintegreras. Ändå erkänner Barbro att känns det lite läskigt eftersom de inte vet exakt vad nallens resa kommer att ge dem. Men i nästa andetag räknar hon upp massor av möjligheter som bara måste dyka upp; geografiska platser i Sverige, väder och klimat, olika levnadsförhållanden m.m. som de kan koppla till kursplanerna. Hon tillägger att det så klart handlar om hur de som pedagoger kan förvalta de möjligheter som dyker upp och ge barnen tid att bearbeta allt de kommer att få ta del av.

Nallen är MFF-supporter.

Språkutveckling
Lärarna vill satsa mycket på språket. Eleverna ska själva skriva i bloggen och berätta om sig själva, om skolan och sin stad. Till en början ska de vuxna sitta med när de skriver. Man håller hårt på att eleverna ska öva sig på att skriva och att uttrycka sig korrekt. Då går det inte att bara skriva ”-Oh, my God.” eller ”-Hej, du mannen.” och liknande. Eleverna ska förstå att om man vill ha bra texter med ett bra innehåll från andra, måste man själv skriva bra texter med ett bra innehåll.

Nallen ska skapa självkänsla hos barnen
Lärarna vill också att projektet ska leda till ett socialt och kulturellt utbyte. Många barn på Sofielundsskolan har det ganska tufft och deras självkänsla behövs stärkas. Barbro förklarar: – För att varje barn ska kunna bli trygg med sig själv krävs det att barnet ges möjlighet att upptäcka att andra är olika men också väldigt lika. När man som individ ser detta har man lättare att förstå andra, blir mer säker på sig själv och vad man själv står för – och det blir lättare att öppna sig för andra.

Nallen och huset har en särskild väska.

Säkrare resor för Nallen
Skolbarn som skickar iväg nallar är inget nytt. Men ofta har dessa nallar försvunnit då nallarna har rest ensamma med buss och tåg. Barbro har grunnat och tror på en annan lösning. Egentligen ingen märkvärdig lösning men deras Nalle ska resa från skola till skola med någon som tar ansvar för att den kommer ordentligt fram. Det kan vara skolpersonal, en förälder, släkting, vän eller annan. Det finns tydliga instruktioner till Nallemottagarnabloggen. Skulle Nallen ändå försvinna har barnen redan en plan: att skriva till Bolibompa på SVT och efterlysa Nallen. En sak är säker – ingen annan nalle ser ut som deras Nalle.

Bloggadressen är broderad på Nallen.

En Nalle i tiden
Tidigare nalleprojekt har ofta använt sig av brev och vanlig postgång. Projekt Nalleresan.se använder sig av moderna kommunikationsmedel – en blogg. Med hjälp av den har barnen större möjligheter att följa Nallen. De skolor som har haft besök av Nallen får genom bloggen möjlighet att se var Nallen har varit tidigare och dess fortsatta resa genom Sverige. Nallens resa kan därmed bli ett läromedel för många fler!

Först idé – sedan bloggkurs
Barbro har sedan länge haft en idé om hur projektet kunde läggas upp. Men hon kunde inget om att blogga. För att råda bot på detta gick hon i våras en kurs med WebbstjärnanCPI i Malmö. Där lärde hon sig hur man startar och sköter en blogg. Eftersom Webbstjärnan också är en årlig tävling för skolor så är nu barnens blogg även med i tävlingen.

Följ Nallens resa på www.nalleresan.se !

Charlotte Christoffersen
Red. Pedagog Malmö

Skrivet av Red. Pedagog Malmö Red. Pedagog Malmö
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *