Hållbar utveckling på Apelgårdsskolan

I Forskarhjälpen 2014 hjälper elever forskare vid Uppsala universitet. Eleverna arbetar med hållbar utveckling, samtidigt som de kan vinna biljetter till nobelprisutdelningen. Från Malmö medverkar Apelgårdsskolans nior tillsammans med lärarna Katarina Fornell och Gunilla Dahlberg. 

katarina fornell

Katarina Fornell, lärare i NO på Apelgårdsskolan.

– Vi kopplar allt till hållbar utveckling. Det är viktigt att få in tankesättet hos eleverna, att de tycker att hållbar utveckling är det normala, säger Katarina Fornell lärare i MaNO på Apelgårdsskolan.

På jakt efter DNA från sill och strömming 

Forskarhjälpen 2014, DNA-jakten, handlar om sill och strömming, DNA och miljö. DNA-jakten genomförs i samarbete med Uppsala universitet. Målet är att elever och lärare få möjlighet att medverka i ett riktigt forskningsprojekt.

Forskarna vill ta reda på hur många olika sorters sill och strömming som finns i Nordostatlanten och Östersjön. Dels för att förstå hur man kan bedriva fiske utan att utarma beståndet. Det handlar också om att ta reda på hur väl fiskindustrins märkning fungerar. Är verkligen sillen fångad i Nordsjön som det står på paketet?

Forskarhjälpen DNA-jakten

Tävlingen är riksomfattande och Apelgårdsskolan är Malmös enda deltagande skola. Katarina är lärare i MaNO och Gunilla Dahlberg i svenska och engelska. De samarbetar och niondeklassen som deltar i tävlingen arbetar ämnesövergripande.

– I våras var jag på en kick-off för Forskarhjälpen på Nobelmuseet. Med från konferensen fick jag med små provrör och ännu mindre provrör. De skulle fyllas med muskel- och DNA-prov från sill, säger Katarina.

sill3Hjälp från Malmö Museer och SEA-U

När Katarina kom tillbaka till Malmö ställdes hon inför dilemmat var de skulle få tag på sill.

– Jag frågade Michael Palmgren, SEA-U, och Ulf Bergendorff, Malmö Museer om de hade möjlighet att hjälpa till. Vi har arbetat tillsammans med dem i andra projekt, säger Katarina.

Michael och Ulf gillade idén. Men på grund av den varma sommaren var sillfisket senarelagt. Dessutom var SEA-Us båt trasig.

– Som tur var hade de backup-sill, skrattar Katarina.

SEA-U hade kvar av fjolårets sill i frysen. Tanken är att sillen ska vara så lokalt fiskad som det går. Apelgårdsskolans sill är upp uppfiskad utanför Limhamn.

sillDNA- och muskelprov 

Eleverna arbetade i halvklass, en förmiddags- och en eftermiddagsgrupp.

– I SEA-Us lokaler finns en labbdel. De förberedde allting åt oss, vi kunde bara komma dit. Jag är jätteglad över SEA-Us och Malmö Museers hjälp, säger Katarina.

Eleverna arbetade i par. De vägde och mätte sillen och tog både DNA- och muskelprov. Provrören är numrerade, varje prov kan kopplas till respektive fisk.

– Det är lättast att ta DNA-prov från sillhannarna. De har mjölke. Mjölken mosas med vatten och filtreras. Spadet blandas sedan med diskmedel och skiktas med iskall t-röd. Elever som lyckades med skiktningen kunde dra upp DNA-trådar ur detta. Honorna gör man på liknande sätt med, men de har ingen mjölke så det är lite svårare, säger Katarina.

Tävlar med vetenskaplig poster

Nästa steg i tävlingen är att skapa vetenskapliga planscher som presenterar resultaten. Under november är det en omröstning om bästa poster.

– Planscherna blir jättesnygga. I december är det sedan avslutningskonferens för Forskarhjälpen i Stockholm. En lärare och två elever från varje skola får resebidrag för att kunna vara med, säger Katarina och fortsätter:

– Den som vinner posteromröstningen får dessutom biljetter nobelprisutdelningen.

Katarina och eleverna deltog även i fjol i Forskarhjälpen, och vann. De deltog i ett projekt som hette Soljakten.

– För eleverna är det en vinst i sig att få åka till Stockholm och gå på avslutningskonferensen. Det var jättespännande och otroligt roligt att få uppleva deras iver i fjol. Att tillsammans med två elever åka iväg, flyga, se Stockholm och dessutom göra det i nobelpristider var fantastiskt, säger Katarina.

InnoCarnival

Katarina och Gunilla Dahlberg samarbetar även i fler projekt. Till InnoCarnival arbetar de ämnesövergripande tillsammans med bild, slöjd och hemkunskap. InnoCarnival är Europas största innovationskarneval och anordnas i Malmö 14-15 november. Apelgårdsskolans nior kommer medverka på InnoCarnival på två olika sätt.

– Vi har en egen del i utställningen, en innovation. Eleverna kommer att bygga ett aktivhus (ett hus som genererar mer energi än det förbrukar, reds. anm.). Huset kommer att se ut som en sjöjungfru, säger Katarina.

Hon berättar också att eleverna varit på SEA-U och byggt modeller av framtidens städer. Städerna flyter i vattnet, eftersom vattennivån på jorden stiger.

– De har fått hjälp av bland annat arkitekter och det har varit riktigt inspirerande, säger Katarina.

På InnoCarnival kommer både elevernas egen innovation och de flytande städerna finnas på plats.

Engagemanget

– Det är en hel del arbete. Men som mentorer för eleverna är det extra roligt att engagera sig. Arbetet med hållbar utveckling har blivit mer självklart för eleverna, de har mognat i det. Och vi hoppas kunna inspirera andra skolor, avslutar Katarina.

Skrivet om Katarinas tidigare projekt

Vi vann Soljakten
Med samhället som lärobok på Apelgårdsskolan

Text och foto: Sara Arildsson
Foto på dissekerad sill: Michael Palmgren
Foto på sill: colourbox.com

Skrivet av Red. Pedagog Malmö Red. Pedagog Malmö
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *