Må Bra med SFI – språkutveckling genom friskvård

kitchen

Hos Må Bra med SFI på Komvux Malmö Södervärn kan elever studera svenska och samtidigt ägna sig åt friskvård varje dag.

– Vi rör oss till musik, promenerar och har gymnastik. En dag i veckan går vi och tränar på gym. Vi har också i många år haft träning för de elever som vill lära sig cykla. Den här terminen har vi dessutom börjat med gemensam bakning och matlagning, säger Lidewey Kloos Grip, SFI-lärare för eleverna på A-nivå.

Må Bra med SFI (Svenska för invandrare) på Komvux Malmö Södervärn har man lektioner fyra förmiddagar i veckan. Det finns fyra grupper, A-D-nivå. Målgruppen är kvinnor som på grund av fysiska eller psykiska svårigheter har svårt att följa vanlig SFI-undervisning och som stagnerat i sin språkutveckling. Ohälsan ska dock inte vara så svår att man inte kan delta i några fysiska aktiviteter eller samarbeta med andra i grupp. Målet är att genom hälsoinformation och friskvård skapa förbättrade förutsättningar för ökad språkutveckling. Må Bra-grupperna har maximalt 18 elever per grupp, och endast kvinnogrupper är aktuella i nuläget.

– Det är på grund av att det inte finns tillräckligt många manliga elever inom målgruppen på respektive nivå för att bilda en hel grupp. Och att ha blandade grupper är inget alternativ, eftersom vi har massage och avslappningsövningar varje dag, säger Lidewey Kloos Grip, SFI-lärare för eleverna på A-nivå.

Positivt samband mellan träning, hälsa och inlärning

Två modersmålslärare är knutna till undervisningen på de lägre nivåerna. Mujahida Hidayat är en av dem och hon bistår elever som talar persiska, pashtu eller dari.

– Den här typen av undervisning, där man blandar språkutbildning med friskvård, gör att eleverna mår bättre både kroppsligt och mentalt, och då går språkutvecklingen också bättre.

I början frågade eleverna mig: ”Tror du verkligen att man mår bättre för att man tränar?”. Nu vet de att det är så! De berättar för mig att de plötsligt känner sig friskare och starkare efter en promenad. ”Jag tar alltid trapporna nu fastän vi har hiss”, var det en elev som sa. De har insett det positiva sambandet mellan träning, hälsa och inlärning. Våra elever uppskattar sina studier här, det märks tydligt, säger Mujahida.

Lagar mat på Värnhemsskolan

kitchen2

Lidewey Kloos Grip, SFI-lärare, och Mujahida Hidayat, modersmålslärare.

Att eleverna trivs märks inte minst när undertecknad får följa med kvinnorna på A-kursen till skolköket på Värnhemsskolan, där de lagar mat och bakar en gång i månaden. Den här gången är det frukostbullar som står på programmet. Receptet har de studerat och gått igenom tillsammans med lärarna dagen före, så det är inga problem med att förstå deciliter och gram. Kvinnorna jobbar i grupper och det går undan. Snart gräddas bullarna i ugnen och bordet ska dukas.

Lidewey och Mujahida hjälper till med språket när det behövs och stämningen i köket är på topp. Kvinnorna skojar och skrattar medan de arbetar och snart sitter vi alla till bords och njuter av bullarna. Kvinnan bredvid mig pekar på sina ögon och sin mun samtidigt som hon säger något på hemspråket. Hon ber Mujahida översätta till svenska.

– Hon säger att studierna på Må Bra är så viktiga. De ger henne syn och röst. Och möjligheter att lära sig svenska.

bord

Stämningen är på topp i skolköket på Värnhemsskolan där eleverna i Må Bra med SFI bakat bullar.

Studier och träning nytt för många

Många av eleverna på A-nivå har aldrig gått i skola förut.

– De är heller inte vana vid att sitta stilla under lång tid, därför har vi många avbräck i språkundervisningen. Efter 40 minuters svenska tar vi en fem minuters bensträckare. Koncentrationen ökar och inlärningen blir bättre. Eleverna presterar bättre, helt enkelt, säger Lidewey.

En gång i veckan går de till ett gym och tränar.

– De flesta har aldrig varit på ett gym tidigare. Nu har det blivit något helt naturligt, de lyssnar på instruktörerna och gör övningarna. Det går galant. Eleverna visar till och med andra motionärer hur maskinerna fungerar, säger Lidewey, som menar att alla SFI-elever på A-nivå borde få den här friskvården och kunskapen om hälsofrågor.

– Många behöver det. Det skulle verka förebyggande och alla hade tjänat på det. Dessa kunskaper överförs ju till barnen och övriga familjen.

I december bjöds Må Bra-gruppen till dukat bord på en av Värnhemsskolans restauranger, där skolans elever lagar och serverar delikata rätter. Gruppen fick tillfälle att träffa nya människor och ytterligare möjlighet att praktisera svenska språket. 

Text och foto: Susan Englund, informatör/journalist, Komvux Malmö Södervärn

 

 

Skrivet av Red. Pedagog Malmö Red. Pedagog Malmö
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

2 kommentarer

  • Mariyet de Baar

    Hej Annika Hansen,

    Jag jobbar på sfi i Nybro och en kollega gav mig en kopia av Målbeskrivningar för sfi kurserna A, B, C, D Deltagarversion från 2007. De är jättebra. Du var en av författarna.
    Målbeskrivningen för kurs A fanns inte med. Nu undrar jag om du har den kvar, trots att det var så länge sen.

    Med vänlig hälsning,
    Mariyet de Baar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *