Barn och unga i Malmö programmerar med CoderDojo

CoderDojo är en global rörelse för att lära unga programmera appar, spel och webbplatser. I Malmö är det gratis och öppet för alla, 7-17 år. Intresset är jättestort. Hundratals barn står i kö för att lära sig att programmera med CoderDojo Malmö.

– Deltagarna arbetar med sina egna projekt och får hjälp när de behöver det. De tar med egna datorer, men samtidigt ska det inte falla på det. Vi brukar ordna lånedatorer, även om vi inte har möjlighet att göra det åt alla, säger Ester Ytterbrink, mentor på CoderDojo. 

CoderDojo

I den kreativa miljön i Media Evolution City i Malmö samlar CoderDojo programmeringssugna barn och unga. CoderDojo är en rörelse för att lära barn och ungdomar programmera appar, spel och webbplatser. Deltagarna är tjejer och killar i olika åldrar. För att börja krävs inga förkunskaper i programmering.

– Det är gratis och öppet för alla mellan 7 och 17 år. Det är väldigt populärt, 200-300 barn står i kö för att få vara med, säger Carina Haeggblom, cc’ad på FooCafe.

Varje måndags- och onsdagskväll träffas barn, unga och mentorer för att lära och leka med programmering. Mentorerna deltar på sin fritid, utan att få betalt. Det är inget företag eller organisation som ligger bakom CoderDojo Malmö. Arrangemanget i Malmö står FooCafe för.

Mentorer

Deltagarna slår sig ned i rummet och packar upp sina datorer. En av mentorerna, Ester Ytterbrink, sätter sig ned vid en ny deltagare och frågar:

– Har du en idé vad du vill göra? Vad vill du att spelet ska handla om?

Denna måndag är det tre mentorer på plats. Ester Ytterbrink, Malin Christersson och Hrodvar Johannsson.

– Det hade varit schysst att få ha det här själv när jag var yngre, säger Ester, som arbetar som mjukvarutvecklare.

– Exaktheten i programmering är skoningslös. Barnen ser direkt när något har blivit rätt eller fel, säger Malin, f.d. gymnasielärare i matematik och programmering, numer doktorand som forskar kring programmering på grundskolenivå.

Hrodvar är snickare och studerar systemutveckling.

– Mentorskapet ger roliga möjlighet att få skapa med barn. Jag kommer från Island och passar dessutom på att öva min svenska, säger Hrodvar och fortsätter:

– När barnen programmerar händer det något de kan se direkt. De tycker att det är roligt och jag tror att de har mycket lättare att lära på grund av det.

Bild från processing.

Bild från Processing.org.

Scratch, Processing och Webb

Mentorerna påminner deltagarna att tänka på sitt språkbruk. Inga kränkande ord är okej. Och de får inte skapa några spel som kan göra någon annan ledsen.

De flesta barn programmerar spel i gratisprogrammet Scratch. Det är ett enkelt och lekfullt program, och det är lätt att lära sig.

Deltagare som vill gå vidare till nästa nivå får lära sig att programmera spel och appar i Processing och bygga webbsidor med HTML, JavaScript och CSS.

Skolämnen

Programmering kan rymmas i många av skolans ämnen, det berör t.ex. matematik, bild och språk.

Ett av barnen förklarar hur han får sitt äpple att röra sig åt olika håll:

– Om jag skriver +1 rör sig äpplet ett steg uppåt, och om jag skriver -1 så går den ett steg nedåt.

CoderDojo2

Barn och unga skapar spel och appar tillsammans.

Arbetsplatsen

Det ligger ett lugn över hela rummet. Deltagarna är fokuserade och koncentrerade. Borden som de sitter vid har en whiteboardyta. Mentorerna sätter sig ned för att hjälpa barnen och ungdomarna, och använder borden för att rita upp grafer och visa koordinatsystem.

Några av deltagarna sitter flera vid en dator, medan andra arbetar på egen hand. Rummet fylls av lågmälda dialoger och knapprande tangentbord. Deltagarna diskuterar lösningar med varandra. De ritar och lägger på ljud. På skärmarna skapas studsande bollar, äpplen som flyger och snurrande pigviner.

Ett av barnen frågar Ester om hjälp

– Prova vad som händer, uppmanar hon. Det verkar vara en återkommande uppmaning. Deltagarna kan alltid göra om ifall att något blir fel.

scratch_mit_labProgram för olika nivåer

I programmet Scratch går det att rita sina egna karaktärer, bakgrunder, hinder och annat. Det går även att använda färdiga illustrationer som följer med i programmet.

Två tjejer sitter och skapar ett boxningsspel i Scratch. Deras karaktär är en boxande varmkorv, som de har ritat själva. Tillsammans försöker de lösa svårigheter som de stöter på.

– Det är jätteroligt att göra spel, säger de.

– Olika spel tar olika lång tid att skapa. Det kan gå på en eftermiddag. Jag har byggt ett spel som har tagit nästan hela sommaren få klart, berättar en av tjejerna.

– Ibland jobbar vi tillsammans och andra gånger jobbar vi vid varsin dator.

Programmering i skolan

– Nästa steg måste vara programmering i skolan. Vi är inte tillräckligt många frivilliga att möta barnens behov, säger Ester och avslutar:

– Programmering i dag går att jämföra med läskunnigheten på 1500-talet, då bara präster och lärda kunde läsa. I dag är kunskap kring IT väldigt viktigt. Men det är på gång att hända något, det är på väg att bli allmän kunskap.

Fortsatt läsning om programmering i skolan 

Svenska Yle: Om två år ska alla barn i hela Finland lära sig datorprogrammering från första klass

The national curriculum in England: Enligt den nya läroplanen i Storbritannien ska barnen redan från fem års ålder lära sig att skriva enkla program.

Text: Sara Arildsson
Med vid intervju: Nils Nilsson, IT-pedagog
Foto: FooCafe
Illustration: scratch.mit.edu

Skrivet av Red. Pedagog Malmö Red. Pedagog Malmö
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

1 kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *