Gå direkt till innehållet

Här hittar du pedagoger i Malmö som bloggar om sin lärarvardag – metodik och pedagogik, lyckat och misslyckat, sorg och glädje.

Det är här du kan komma i kontakt med kollegor på andra skolor runt om i Malmö. Bidra gärna till levande diskussioner genom att kommentera och ge feedback!

Vill du också blogga för Pedagog Malmö? Då gör du så här.
För dig som har blivit tilldelad en blogg finns instruktionfilmer och lathundar här.

Publicerat:

FÖRINTELSENS MINNESDAG

Den 27 januari är det den internationella minnesdagen för Förintelsens offer. Det är samma datum som fångarna befriades från koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau 1945. I år är det 77 år sedan. Dagen har varit en nationell minnesdag sedan 2001 och år 2005 deklarerade FN att denna dag är en internationell minnesdag. På Malmö delar lyfter vi fram…

Publicerat:

Inför Förintelsens minnesdag 27 januari

Torsdagen den 27 januari, är det den internationella minnesdagen för Förintelsens offer. Minnesdagen infaller samma datum som förintelselägret Auschwitz-Birkenau befriades 1945, alltså för 77 år sedan år 2022. Det är en dag då vi hedrar alla som mördades under Förintelsen, men även de som stod emot. Vi vill tipsa om resursmaterial som ni pedagoger kan använda…

Två pedagoger står i klassrum på Nydalaskolan.

Publicerat:

Programmering som en del av undervisningen

För eleverna i åk 5 på Nydalaskolan ingår programmering som en självklar del i undervisningen. Med hjälp av programmering lär sig eleverna att tänka datalogiskt, lösa problem och vara kreativa. Arbetssättet med programmering på skolan har lett till att eleverna har stärkt sin kompetens i programmering och deras bidrag har vunnit pris i Kodutmaningen. IT-pedagogen…

Publicerat:

Kollegialt utbyte över hela Europa!

Malmö stads Grundskoleförvaltning har fått ett sjuårigt Erasmus+projekt godkänt som varar från 2021 – 2027. Detta projekt är tillgängligt för alla grundskolor i Malmö och var skola avgör själva om de ska vara med från år till år. Det är en ny variant av Erasmus+projekt och denna sorten kallas för Ackrediteringsprojekt och det är ett…

Publicerat:

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt på Malmö delar!

Språk- och kunskapsutveckling går hand i hand när ny kunskap tillägnas och uttrycks genom språket. Skolspråket och vardagsspråket skiljer sig ofta åt och skolspråket blir mer avancerat när eleverna blir äldre och kunskapsnivån ökar. Ju mer eleverna interagerar desto fler språkliga nyanser och lärande utvecklar de och samtalen utvecklar språket, inlärningen och tänkandet. Den här…

Publicerat:

Strukturerade samtal som fokuserar på elevernas lärande - ensam är inte stark

Structured conversations that focus on student learning are both urgent and essential. (English Text follows Swedish text) På senare år har våra elevers inlärningsbehov blivit allt mer mångsidiga och behovet av att anpassa och utveckla undervisningen för att möta dessa behov ökar, för även om vi tar med oss vår bästa undervisning varje morgon kan…

Publicerat:

Att leda en normkritisk process - del 3

Januari månad innebär ett nytt kapitel i arbetet med den normkritiska processen på Tröskans förskola. Under hösten har nämligen förskolan arbetat med könsnormer, ett tema som nu kommer gå över i att handla om hederskultur. I september förra året påbörjade jag tillsammans med ledningen på Tröskans förskola en process för att utveckla medarbetares kompetens inom…

Publicerat:

Välkomna till antisemitismprojektets nya blogg

Vi som ansvarar för temabloggen Kibitz heter Rebecca Stucker, Björn Westerström och Mirjam Katzin. Vi arbetar i ett projekt på Pedagogisk Inspiration (Malmö Stad) som syftar till att motverka antisemitism och samtidigt stärka samt synliggöra den judiska minoriteten i Malmös skolor. Vi har startat denna blogg för att synliggöra vårt arbete, dela med oss av…

Publicerat:

Lärare ser både möjligheter och utmaningar med digitala verktyg

Hösten 2020 fick vi ett spännande uppdrag att försöka förstå och sprida kunnande om vad digitaliseringen innebär för elever och lärare i Malmö stads grundskolor. Uppdraget är ett led i grundskoleförvaltningens arbete med den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet och som ett första steg har vi gjort fokusgruppsintervjuer med lärare från olika stadier och ämnen. Under…

Skärmdump på ett arbetsområde från Malmö delar.

Publicerat:

Ett helt nytt stödmaterial

Under hösten 2020 fick vi en fråga om stödmaterialet för språk- och kunskapsutvecklande undervisning i Malmö stads grundskolor var aktuellt och om det skulle ligga kvar på Komin. Materialet var skapat 2016 av dåvarande språkgruppen på PI – en period av mycket fokus på språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i hela Sverige. Stödmaterialet var kort, koncist,…

Publicerat:

Innocarneval i förskolan

Innocarneval i förskolan med yngre barn. Ett projekterande språkligt arbetssätt som skapat stora lärprocesser och nya intresse. I augusti fick vi på förskolan möjlighet att gå med i ett projekt som heter Innocarneval. Vi pedagoger försökte läsa på om vad projekt skulle handla om och vi började genast undersöka vilken process vi skulle börja arbeta…

Publicerat:

Nystart för grundskolans språknätverk

Grundskoleförvaltningens språkutvecklarnätverk har återuppstått. Nytt år och nya löften – kanske blir det inte ett inlägg i månaden som jag tänkte under 2021, men ambitionen är att ändå få till någon slags kontinuitet i mina inlägg under 2022. Ett spännande uppdrag, som jag arbetar med sedan förra årsskiftet, är att återuppliva det nätverk för språk-,…