Publicerat:

Välmenande knegare - men okunniga och outbildade?

Efter ett mellanspel med digitalisering och normkritik, jobbar Värnhemsskolans lärare vidare med ledarskapet i skolan via Lorraine Monroes bok Nothing´s impossible i kollegialt lärande. Nu ger vi oss i kast med kapitel 7 “The hum of Excellence – Insisting of Quality” som handlar om kvaliteten på vår undervisning och elevernas lärande – och plötsligt går… Läs mer

Publicerat:

Relationernas betydelse för ledarskapet i klassrummet

Verktygslådan i det kollegiala lärandet “Ledarskap i skolan” på Värnhemsskolan växer. Vi startade med en starter,  andra verktyget var ordningsregler/skapa magi och tredje var digital feedback. Nu fortsätter vi med fjärde verktyget som är att hålla en värderingsövning.  Nästa verktyg kommer att bli lektionsplanering.   När vi planerade in Lorraine Monroes bok Nothing’s impossible i… Läs mer

Publicerat:

Har IKT någonting med ledarskap att göra?

Verktygslådan i det kollegiala lärandet “Ledarskap i skolan” på Värnhemsskolan växer. Tydlig lektionsplanering, omedelbar aktivering av alla elever (check in), tydligt ledarskap, att vara magisk… Nu fortsätter vi med IKT i form av digital feedback i Google Classroom – d v s formativ bedömning med ett digitalt verktyg som är tillgängligt för alla. När vi… Läs mer

Publicerat:

Sagans värld blir verklighet på Värnhemsskolan

  “Tack för att vi fick vara med om detta!”, utbrister eleverna på Barn- och Fritidsprogrammet. Det är inte ofta vi som lärare får höra sådant, vi känner oss nästan lite generade… På Värnhemsskolans Barn- och fritidsprogram (BF) är vi överens om att eleverna behöver jobba i ämnesövergripande teman/projekt för att förstärka programkänslan. Restaurang- och… Läs mer

Publicerat:

Den återvändande vagabonden

Varje sommar har ett tema. För mig är det så. Sedan jag återvände till skolvärlden och fick tillbaka den lite längre sommarledigheten har det blivit allt tydligare. Mitt tema för sommaren 2015 faller sig ganska naturligt efter en rad händelser under våren och försommaren. Just att återvända, men med en helt ny överblick. Som en gigantisk… Läs mer

Publicerat:

“Rätten att fritt förflytta sig” eller “När den svarta KUBEN kom till Värnhemsskolan”

Barbro Willners på Värnhemsskolan var en av tre utbildningschefer i Malmö som anmälde sin skola till projektet “Varje människa kan göra skillnad”, ett samarbete mellan Raoul Wallenberg Academy och Friends. Några månader senare öppnades en mycket ovanlig utställning inuti en svart KUB på nio kvadratmeter… Det var någon gång på vårvintern som det första mailet dök upp. Min närmaste chef… Läs mer

Publicerat:

En ny, förbättrad version av Anna WG (femtiotvå dagar senare)

Jag har klarat det förr och jag kommer att klara det i år också. Att ställa om mig till arbete efter femtiotvå dagars sommarledighet. Från den varma, vackra och fria sommaren till en hektisk, schemalagd inomhustillvaro.    Lärarens sommarledighet är sammanlagt sju veckor. För mig som har provat vanlig fyraveckorssemester känns det härligt, oändligt! I… Läs mer