Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 13)

Ljuva sommarvindar har dragit in och gör att vi får ny vind i seglen för att ro iland de sista skälvande veckorna av detta läsår. Luften genomsyras dock inte enbart av doften från rapsfälten och pollen, utan även av tankar och arbete kring translanguaging (TL), vilket detta inlägg kommer att handla om. Rörsjöskolan-Zeniths gemensamma arbete… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 11)

Samtidigt som regnet öser ner över ett grått Malmö i februari, pågår det lärande och skolutveckling i systematikens tecken bakom de röda tegelväggarna på Rörsjöskolan-Zenith. När vi kastade ankar inför juluppehållet hade vi precis avslutat och utvärderat vårt lässtrategiprojekt (LSP), som visade sig ha haft mycket goda resultat på elevernas läsförståelseförmåga och en rad andra… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 9)

Såhär i slutet av terminen kastar vi tillfälligt ankar för att summera delar av vårt arbete på Rörsjöskolan-Zenith. Vad är då ett bättre sätt än att använda sig av kollegialt lärande och anordna ett TeachMeet där pedagogerna ges möjlighet att presentera sitt språkutvecklande arbete i klassrummet? Såväl framgång som motgång lyssnar vi gärna till då… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 8)

“Vem kan segla förutan vind, vem kan ro utan åror…?” Med dessa välkända strofer hämtade från en folkvisa från Åland anknyter vi till detta inläggs huvudfrågor. Hur omvandlar man teori till praktik? Hur skapas ett behov som leder till efterfrågan inom de områden vi systematiskt utvecklar? Vilka tillvägagångssätt, verktyg och stöttning kan användas? Helen Timperleys… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 6)

“Det är hur du sätter seglet och inte hur vinden blåser som avgör din riktning.” /Randy Davis  Utifrån detta citat seglar vi vidare i med- och motvind, men håller stadigt i vår kompass som är SKA-cirkeln och därmed har vi kommit fram till en första delutvärdering av vårt lässtrategiprojekt. Cirka tre veckor in i lässtrategiprojektet… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 5)

Vårens nationella provresultat i läsförståelse för åk 7 blev katalysatorn för den del av det systematiska kvalitetsarbete som nu genomförs i läsförståelse på Rörsjöskolan-Zenith. När hälften av våra elever inte når målen kopplade till läsförståelse måste vi tänka nytt. Många goda insatser har gjorts, men var det rätt saker? I tillräcklig utsträckning? Uppenbarligen inte, med… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 3)

Året var 1981 och jag skulle fylla åtta år och börja andra klass i den lilla, i alla fall på ytan, homogena byn ett par mil norr om Malmö. Vi var 24 svenska barn i klassen, men på uppropsdagen var vi plötsligt 25. Marcel hade tillkommit. Han var pojken med det brunlockiga håret, de snälla… Läs mer