Temabloggsbild

Pedagogiska kartor - upptäck din närmiljö!

Pedagogiska kartor, Malmö stad, är en interaktiv karta som samtidigt är en lärresurs och stöd i utomhuspedagogik. I denna blogg hittar du användarhjälp och tips för Pedagogiska Kartor. De som står bakom Pedagogiska kartor är Stadsbyggnadskontoret, Gatukontoret och Pedagogisk Inspiration Malmö. Pedagogiska kartor hittar du här: http://www.malmo.se/pedagogiskakartor

Antal inlägg: 41

Publicerat:

Dags att flytta ut undervisningen i biologi?

Det kanske inte är det första man tänker på, men det finns många naturområden i Malmö som passar alldeles utmärkt till undervisning i biologi. Man behöver inte ta sig så långt. Just nu kartläggs dessa områden och lektionspaket kopplas till platserna. Allt kommer att kunna hämtas via Pedagogiska kartor. I Naturvårdsplan för Malmö Områdesbeskrivningar finns 172 platser… Läs mer

Publicerat:

Nyfiken på Malmö synagoga?

Pedagogiska kartor har utökats med lektionsmaterial för ännu ett ämne, religion. Religiösa byggnader – Malmö synagoga är ett lektionspaketet som fungerar som ett komplement till undervisningen om judendomen för mellanstadiet. Lektionspaketet hjälper eleverna att förankra sina kunskaper genom att möta judendomens historia- och judiska platser i vår egen stad. Malmö är full av platser att använda när det gäller… Läs mer

Publicerat:

Hur hittar jag till lektionspaketen på Pedagogiska kartor?

Under det senaste året har det tillkommit vitt skilda lektionspaket som finns att hämta via Pedagogiska kartor. Nu finns det en folder som gör det lättare att hitta rätt till de olika lektionspaketen. Vill du arbeta mer med systematiska undersökningar i naturen, men fortfarande hålla dig inom Malmö? Kanske du vet att det finns en plats… Läs mer

Publicerat:

Historiebruk behöver inte vara så komplicerat

Att ta upp exempel av hur platser i den egna staden används och har används historiskt underlättar när eleverna ska förstå användandet av historiebruk. Snart är det möjligt att via Pedagogiska kartor ta del av några lektionspaket som beskriver just detta. Historiebruk är något som är nytt och kom med Gy11. Även om det har gått många år… Läs mer

Publicerat:

Folkhemmet och vakttornet mot öster – om läroplaner och historiebruk

Enligt Leopold von Ranke (1795–1886), som ofta framställs som historieämnets fader, hade historikern som sin främsta uppgift att ta reda på vad som verkligen hade hänt i det förflutna. Källkritiken upphöjdes till överordnad princip av historiker i hans efterföljd. Ranke var dock djupt präglad av sin samtid i det dåtida Preussen och Tyskland. Det var… Läs mer

Publicerat:

Om elever ställer frågor till en arkeolog...

Att upptäcka spår från forntiden i Malmö är ingen lätt uppgift. Man måste veta var och vad man ska leta efter. Som en del av lektionspaketet om forntiden i Malmö ska eleverna först få veta lite mer om dem som arbetar med de fysiska spåren och föremålen från människors aktiviteter, arkeologerna. Vi är mitt uppe i vårt arbete… Läs mer

Publicerat:

Malmö synagoga - en av flera religiösa byggnader i Malmö

Eleverna i skolan ska bygga kunskaper. En lösning är att använda sig av stadens fysiska rum som lärmiljö. Malmö synagoga är en sådan plats. Klass 4-6 NO på Kryddgårdsskolan har tagit sig an uppgiften att testa det inledande lektionspaketet som kommer att spegla några av Malmös religiösa byggnader.  Vi började med Malmö synagoga. Genom att använda upplevelser av… Läs mer

Publicerat:

Bokningsbara resurser i Malmö - nytt lager på pedagogiska kartor

Var ska jag börja att leta som pedagog om jag vill träffa en verksamhet som erbjuder pedagogiskt stöd? Jag vill ta mig ut i staden, men vem kan jag vända mig till? Det är inte lätt att försöka hitta vilka resurser man har tillgång till i staden som pedagog och som erbjuder pedagogiskt stöd. Att på… Läs mer