Om bloggen

Bedömning för lärande (BFL) är ett förhållningssätt till kunskap och lärande där syftet är att främja elevens lärande och kunskapsutveckling. Det handlar om undervisningens effektivitet och kvalitet där lärare och elev aktivt använder bedömningen som ett redskap under tiden lärandeprocessen pågår. För läraren innebär detta förhållningssätt att synliggöra elevernas kunskaper, under arbetets gång, samt ge riktad feedback, i rätt tid; samtidigt som läraren får återkoppling på sin undervisningen och anpassar den efter eleverna. Inom bedömning för lärande, BFL, kan man arbeta systematiskt utifrån följande tre frågor: Var befinner eleven sig, dvs. vad kan eleven? Vad är målet? Hur ska eleven göra för att ta sig till målet? ...och med detta i åtanke fundera kring hur undervisningen kan bedrivas. Detta är centrala delar i den pedagogiska planeringen. Vi som bloggar här är BFL-utvecklare på Pedagogisk Inspiration i Malmö Stad.

bfl_header

Programmet till BFL-konferensen 6 september

Den 6 september arrangerar vi tillsammans med Helsingborgs stads skolor en lärandekonferens på Sundspärlan i Helsingborg. Programmet är nu klart!...