Publicerat:

Johannesskolan: Första 7 veckorna med 1-1.

Lars Lundgren är lärare i år 8 på Johannesskolan. Det har gått sju veckor sedan eleverna fick personliga skoldatorer då de kom tillbaka från påsklovet. Lars delar här med sig av sina erfarenheter från den första tiden.

I början var det bara Facebook eller chatt i PedNet som gällde. Det var till och med en elev som skolkade för att sitta och se filmer på sin nya dator. Men det mesta har gått över.  Eleverna säger själva att det var nyhetens behag. Nu är eleverna väl medvetna om syftet med att de har varsin skoldator – nämligen högre måluppfyllelse.  ”- Vad tror ni rektorerna skulle säga om ni får sämre betyg efter att ha fått egen dator?”

Tidigare kunde eleverna glömma både pennor, böcker och papper,
– men det har ännu inte hänt att de har glömt sin dator!
Eleverna kommer åt allt via sin dator.  Eleverna sparar pågående arbeten och inlämningsuppgifter i PedNet (Malmö stads e-post & konferens system i FirstClass).  Om själva datorn skulle gå sönder eller försvinna blir inte eleven av med sina arbeten för det. I PedNet kan eleverna även ta del av all information från Lars såsom planeringar, tidsplaner, betygskriterier och uppgifter. ”-Det är skönt för mig som lärare att slippa bära på en massa papper – det är bara att logga in i PedNet så har jag allt där.”

Anteckna på datorn eller inte under genomgångar?
I början försökte Lars med att eleverna skulle få anteckna på datorn under genomgångar. Men några elever ägnade sig åt andra saker på datorn. Eftersom Lars ändå gör alla sina genomgångar med hjälp PowerPoints som sedan finns tillgängliga för eleverna i PedNet, bestämde han sig för att locken ska vara nere på under genomgångar.

Kan ställa högre krav på elevernas texter.
Lars berättar att eleverna skriver mer nu. Men det handlar dels om att han  ställer högre krav på inlämningsuppgifterna när eleverna nu har datorn som verktyg.  Han vill ha utförligare texter med fler hänvisningar till källor. Varje källa ska eleverna reflektera över med egna ord. Eleverna ska kunna ange mer än en källa om de använder sig av Wikipedia. Eleverna har bland annat gjort ett stort arbete om Asien då de skrev om varsitt land. Redan nu klarar de av att skriva med fotnoter. Eleverna skriver i Word. Stavningsfunktionen ser han inte som något problem. Eleverna måste ändå reflektera över de stavningsförslag som datorn ger.

Källkritik, etik och demokrati med hjälp av Internet
Lars vill att det källkritiska förhållningssättet ständigt ska löpa genom undervisningen och skolarbetet.
Varje SO-lektion tittar klassen på 5 minuters nyhetssändningar från Rapport på SVT Play. Efter sändningen diskuterar klassen något nyhetsinslag. Ofta surfare de tillsammans vidare på Internet för att hitta kringinformation till nyheten.
Lars använder ofta YouTube i undervisningen. De har t.ex. tittat på klipp om andra världskriget, slaget om Storbitannien. De har tittat på filmer som förnekar förintelsen och på filmer som berättar om förintelsen. De har även tittat på Sverigedemokraternas valfilm och diskuterat kring den. Därmed blir YouTube och internet en källa för att diskutera etik och demokrati och relatera till de fem värdegrunderna i läroplanen.
Lars tycker det är viktigt att även titta på roliga filmer så att man får skratta tillsammans. Till exempel en film med Robert Gustavsson i rollen som en tysk tant som vill rösta på nazisterna. Ett videoklipp med både humor och allvar.

Hur gå vidare?
På frågan om Lars har några idéer om hur han vill gå vidare – svarar han att han helt och hållet skulle vilja komma bort från pappersarbete och att eleverna ska få möjlighet att göra prov på datorn.

Några websajter som Lars och hans elever använder sig av:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.