Publicerat:

Tips 2 - Anpassa miljön i klassrummet

Nio tips under nio dagar – för alla pedagoger Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Vilket bibliotek vill vi ha på Nya latin?

I maj 2011 skickade jag och min bibliotekariekollega på Malmö latinskola, Maria Göransson, en skrivelse till förre utbildningsdirektören Matz Nilsson och vår arbetsledare Kurt Westlund där vi la fram ett förslag gällande hur vi skulle kunna arbeta med projekteringen av biblioteksverksamheten på nya Malmö latinskola. Skrivelsen mynnade ut i ett möte med Maria Jarlsdotter och… Läs mer

Publicerat:

Autismpedagogik - en vinst för alla

Nio tips under nio dagar – för alla pedagoger   Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Därför kom jag inte till skolan

Jag fick ett svar på mitt tidigare inlägg “Varför kommer de inte till skolan?” av Miia som är så viktigt att det får tala för sig själv.   ”Autism och Asperger förbundets enkät avlsutade med en öppen fråga som var formulerad Vad gör skolan/ vad har skolan gjort för att komma till rätta med situationen?… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Störst ≠ bäst

40 000 medier ska bli 8 000, vilket innebär ett omfattande gallringsarbete. Flera har frågat mig: Vad gör en bok värd att behålla? Detta är naturligtvis en komplex fråga som alltid resulterar i synnerligen subjektiva svar. Frågar du mig personligen så skulle jag kanske säga böcker som handlar om löpning, hälsa, genusfrågor osv. Men vad… Läs mer

Publicerat:

Aktiva Ute - utomhuspedagogik för gymnasieelever

I juni avslutade vi på Malmö Naturskola projektet Aktiva Ute som pågått under två år. Nu är också dokumentationen klar till arbetet och vi hoppas självklart på att våra erfarenheter kan komma till nytta och inspirera andra som är intresserade av att använda utomhuspedagogik i sin undervisning. I filmen Aktiva Ute – i Bokskogen följer vi… Läs mer

Publicerat:

En dator för barns lärande

En videopresentation om en dator anpassad för yngre barns lärande med tanke på metoden “att skriva sig till läsning”. Datorn har enkel talsyntes kopplad till program för skivande. Gränssnittet är designat för att datorn skall vara smidig och rolig för barn och personal att arbeta med. Det finns ett urval av pedagogiska program och program… Läs mer