Publicerat:

Obekväma frågor


Det lär finnas en viss brist på datorer i skolan.
Är det verkligen så?
Är det kanske så att det finns rätt många datorer men de är utgångna och anses som för gamla.
Utgångna för vad?

Utgångna för att vi har för klena kunskaper om digitala verktyg eller för vi är det tekniska systemets fångar?
Är det så att kidsen inte har datorer för att vi vuxna i skola och förskola är  okunniga om alternativ eller fångade av det utbilnings-industriella komplexets kolportörer och inte tänker självständigt och kritiskt?
Pågår det ett ohållbart teknikslöseri i våra skolor p.g.a okunskap om hållbar teknik?
Kan vi använda resurser bättre?
Accepterar vi okritiskt inbyggd ålderdomlighet i våra tekniska pedagogiska verktyg?

Är vi marknadsstyrda gadgetfetischister som strävar efter den senaste versionen av IT-prylar? – och därigenom överför detta begär på det uppväxande släktet genom “learning by doing” medan vi sippar på vårt rättvisemärkta kaffe.

Under de gröna flaggorna är vi noga med att sopa rent framför egen dörr men var hamnar alla datorer som vi inte har kunskap att använda? Undanstoppade eller recyclade till en fattig plats långt bort utom synhåll? Enligt FN:S miljöprogram UNEP hamnar 60-80% av elektronikavfall , “e-waste”, i utvecklingsländer, se exempel i filmen ovan.

Är detta obekväma frågor?

Text: Staffan Hessel

2 Kommentarer

    Obekväma för vem? Vi som är fast i systemet? Eller den generation som ännu inte finns, men som kommer bli den som får betala priset? Om vi inte på allvar börjar leta efter svar på dina frågor kommer världen antagligen se väldigt annorlunda ut om 100 år. Bra inlägg Staffan och det är alltid bra att det finns någon som vågar ställa frågorna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.