Publicerat:

En inspirerande eftermiddag med matterytmik

Kan en kombination av matematik och rytmik fungera i klassrummet? Efter en fortbildningseftermiddag med Agneta Borgström (lärare på Mellanhedsskolan) och Annika Josefsson (rytmikpedagog på Kulturkopplingen i Västra Innerstaden) var alla deltagare fullständigt eniga om att det fungerar alldeles utmärkt. En eftermiddag där man med liv och lust arbetade praktiskt med hur matematik, rytm och rörelse kan användas som ett komplement i matematikundervisningen. Kreativiteten sprudlade och många skratt hördes.

Vi arbetade med dubbelt och hälften genom att prata, sjunga och klappa pulsen. Puls finns både i musiken och i vår egen kropp. Vi dansade och hittade på egna rörelser till treans tabell. Tänk att det går så bra att dansa och rappa multiplikationstabellen! Vi tränade positionssystemet och bildade olika tal genom att vara hundratal, tiotal eller ental. Detta gjorde vi med en sång. Vi fick även pröva att istället för att sjunga siffrorna som bildade ett tal använda olika slags trummor. För att göra det extrasvårt att lista ut vilket tal som vi gestaltade fick alla tre positionerna spela samtidigt. Oj, vilken koncentration som krävdes då, för att lista ut vilket tal som spelades!

Annika och Agneta har genomfört arbetet i årskurs två och tre och utgångspunkten för deras arbete har varit skolans läroplan i matematik och dess mål. Stort fokus har lagts på språkets betydelse och kopplingen språk, rytm och rörelse. Olika matematiska begrepp tränas genom sång och rörelse. De flesta övningar bygger på kommunikation och samarbete.

Alla deltagare fick med sig ett kompendium samt möjlighet att ladda ner musiken. Man kan alltså använda sig av detta material utan att själv kunna spela instrument!

Så här sammanfattade en lärare dagen:

– Det här borde alla lärare få vara med om. Så himla kul! Jag är jätteinspirerad!

Här kan ni se en film från Agneta och Annikas pass:

 

Text: Matematikutvecklarna på PI Malmö

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *