Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Miniskola i genrepedagogik

Ovaler med olika genres skrivna i.

Innan vi fortsätter att rapportera kring hur det går med genrepedagogik på Kroksbäcksskolan, tänkte jag ge en ”miniskola” i genrepedagogik, så att ni kan hänga med i svängarna!

 

Röd pall.

Genrepedagogik vilar på tre ben: Vygotskys sociokulturella perspektiv, dvs att lära genom samarbete, arbeta i den närmasta utvecklingszonen och stöttning till eleverna, Hallidays systemfunktionella grammatik, och Martin/Rotherys skolgenrer och cirkelmodell.

Ovaler med olika genres skrivna i.

 

Här är de vanligaste genrerna i skolan. Att arbeta med genrer gör man i samtliga ämnen. Genrearbetet stöttar möjligheten att tillgodogöra sig ämnesinnehållet i alla ämnen.

Plansch med lista över de olika delarna i narrativ text.

I genrepedagogik fokuserar man på genrens ”tre S”, dvs det specifika för just den utvalda genrens SYFTE, STRUKTUR och SPRÅKLIGA DRAG.

Detta åskådliggörs med fördel visuellt, med hjälp av planscher i klassrummen. Till vänster ser ni ett exempel på hur strukturen för en narrativ text (saga), kan visualiseras.

 

 

 

 

 

Oval delad i fyra delar.

Arbetet med genrerna sker enligt cirkelmodellen. I cirkelmodellen finns fyra olika faser; I första fasen bygger man upp kunskap inom ett område. I andra fasen dekonstruerar och modellerar man texter i utvald genre. Under tredje fasen skriver lärare och elever en gemensam text, för att eleverna i fjärde fasen själva ska kunna producera en text.

Vill ni veta mer om genrepedagogik? Läs ”Låt språket bära” av Britt Johansson och Anniqa Sandell-Ring, eller ”Stärk språket stärk lärandet” av Pauline Gibbons.

8 kommentarer

  1. Mycket bra ur livslångt språkutvecklande perspektiv Tack!

    1. Kul med positiv feedback Maria! Vi är mitt uppe i implementeringsfasen, oftast går det riktigt bra – men ibland är det motigt! Följ gärna vårt fortsatta arbete!

  2. Jag lovar att nyfiket följa fortsättningen! Inledningen är lovande. Stiligt!

    1. Tack Ida! Jag har ju en så duktig mentor! ; )

  3. Kul att läsa om Kroksbäck, håll nu i, lovar följa ert arbete!

    1. Tack Marie-Louise, vi kör på! Det är roligt att se hur elevernas texter utvecklas och förbättras med hjälp av genrepedagogik!

  4. Vi kommer att hålla i. Det är ett fantastiskt roligt och positivt utvecklingsarbete vi är igång med.
    Tack vare nyfiken och utvecklingsbenägen personal på skolan har vi kommit en bit på vägen. Vi vet att förändringsarbete tar tid och att man måste vara envis och hålla fokus.
    En fortsatt plan finns och ju mer man kommer in i arbetet desto mer ser man som kan utvecklas.
    Hitills har det bara varit kul och en lärorikt.

  5. Hej Anna!
    Med det här lilla brevet vill jag bara säga att hela skolan med rektorn i spetsen måste vara stolt över sina sjätte klassare i en stenhård konkurrens och kunskap i retorikmatchen i år. Det är allt tack vare genrepedagogik som verkligen visar resultat och utveckling hos såsom själva pedagogerna som eleverna.
    MVH
    Jesenka

  6. […] och hennes kollegor i skolområdet fått kompetensutveckling i genrepedagogik. Hon har praktiserat en något förenklad modell av cirkelmodellen för barnens textskapande på […]

Svara Maria Norberg Avbryt svar

Din e-post publiceras inte. Obligatoriska fält är markerade med *

Den här sidan skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy and användarvillkor gäller.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.