Publicerat:

Deltagarkultur och fanfiction

För mer än femton år sedan gjorde Kevin Rubio denna film som på många sätt symboliserar hur internet förändrat världen. Fan filmer har producerats under flera decennier utan någon större respons från de stora medieföretagen, som formellt sett äger rättigheterna. Med internets explosionsartade genomslag under 90-talets andra hälft och YouTubes intåg 2005, hittar fankulturen fram till fler människor idag. Detta skapar nya konfliktzoner där stora företag har svårt att förhålla sig till konsumenterna. Harry Potter fans som skriver sina egna berättelser skapar huvudbry för Warner Bros. som sitter på filmrättigheterna till den idag folkkäre trollkarlen.

Något att tänka på så här i slutet av veckan, och terminen för den delen, är helt enkelt om det är okej att göra filmer som bygger vidare på någon annans verk. Filmen som jag tipsar om idag blandar konceptet ”Cops” med temat Star Wars och har man sett Star Wars IV och något avsnitt av Cops blir det extra kul. Till alla som undrar kan jag tillägga att George Lucas uppskattade den här filmen och regissören Rubio har t o m arbetat med den tecknade serien Clone Wars som ett resultat. M a o kan man skapa framtida arbetsmöjligheter genom att utgå från ett känt verk. Här vill jag ändå loopa tillbaka till frågan om det är okej, och i så fall var går gränsen? Kan man göra vad som helst, eller måste man hålla sig inom vissa ramar? George Lucas (LucasArt) har slagit ner hårt på andra producenter av fanfiction, när materialet inte passat in i hans bild av Star Wars. Frågan är om det kommer bli lättare nu när Disney äger alla rättigheterna?

Kopia med bra bildkvalitet (utan musikintro). En knapp minuts introduktion med regissören Kevin Rubio istället.

En version med OK bildkvalitet och med för- och eftertexter. (det finns kopior på YouTube med originalmusiken från Cops.)

Jag skulle gärna se mer av den här formen av mediekonvergens i skolan eftersom det utgår från något de tycker om. I dagens exempel handlar det om Star Wars, men det kan i sig vara vad som helst. Utifrån det kan man sedan arbeta med dels verktyg för att skapa sin egen film eller berättelse, men även med diskussionen om vad man får och inte får göra. Företag som vill att morgondagens vuxna ska respektera (och förstå) upphovsrätt, behöver ge skolan möjlighet att arbeta med ämnet. Jag hade blivit glad om skola och medieföretag kunde hitta sätt att samarbeta eftersom det ändå representerar den värld vi lever i där konsumenter och producenter behöver varandra.

Lästips:
Konvergenskulturen (ISBN13: 9789171733689), av Henry Jenkins

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.