Publicerat:

Miniskola i genrepedagogik

Innan vi fortsätter att rapportera kring hur det går med genrepedagogik på Kroksbäcksskolan, tänkte jag ge en ”miniskola” i genrepedagogik, så att ni kan hänga med i svängarna!   Genrepedagogik vilar på tre ben: Vygotskys sociokulturella perspektiv, dvs att lära genom samarbete, arbeta i den närmasta utvecklingszonen och stöttning till eleverna, Hallidays systemfunktionella grammatik, och… Läs mer

Publicerat:

Den sjungande astronauten

Söndagen den 12 maj 2013 publicerade Chris Hadfield sin version av David Bowies Space Oddity. Igår, fyra dagar senare hade den över 12 miljoner visningar på YouTube. Orsakerna? Chris Hadfield är astronaut, videon är inspelad på den internationella rymdstationen ISS och han sjunger faktiskt rätt bra. Detta är ett underbart exempel på varför YouTube är… Läs mer

Publicerat:

Utblick, så gör man i Wales skolor

Under ett möte i Wide Minds nätverket gavs det möjlighet att göra  ”Learning Walks” i primary schools. Learning Walk är ett strukturerat studiebesök där man går in i pågående skolaktiviteter och  pratar med personal och elever om deras arbete efter en kort introduktion och sedan ges tillfälle till reflexion tillsammans med besöksgruppen och skolan. I de skolor som… Läs mer

Publicerat:

Studiebesök Knutbyskolan

Knutbyskolan ligger i Rinkeby, Stockholm. Skolan är en F-6 skola och har ca 300 elever, alla med annat modersmål än svenska. På Knutby skolan arbetar man renodlat med genrepedagogik, och därför gjorde vi ett studiebesök där i februari, för att få inspiration, tips och ideér. Vi fick möjlighet att besöka fem olika klasser, och se… Läs mer

Publicerat:

Talsyntes för ytterligare stöd i "Att skriva sig till läsning".

  En solig men lite kylig dag, närmare bestämt 2 maj, gick ett antal pedagoger ner i Ribersborgsskolans gamla kolkällare för att bekanta sig med talsyntes och talande tangentbord. Skolans gamla kolkällare är upprustad med en cool industriell känsla benämns numera som ”Kool IT”. Idag huserar den Vä Innerstadens Skoldatatek. Här utbildar Tobias Lindström elever… Läs mer

Publicerat:

Uppstart genrepedagogik!

I höstas påbörjade vi en studiecirkel kring ”Låt språket bära, genrepedagogik i praktiken”, en bok av Britt Johansson och Anniqa Sundell Ring, efter att vi alla läst Skolverkets bok ”Greppa språket”. Britt Johansson arbetar på Knutbyskolan i Rinkeby, Stockholm.  http://knutbyskolan.stockholm.se/ Knutbyskolan har många likheter med vår skola, Kroksbäcksskolan. Eftersom arbetet med genre-pedagogik har höjt Knutbyskolans måluppfyllelse… Läs mer

Publicerat:

Slutproduktion

När alla kursdeltagarna träffades i höstas hade vi olika förväntningar på kursen Genus i praktiken. Vi hade olika bakgrund och hade olika syn på frågor som rörde Genus. Det som var gemensamt mellan kursdeltagare var att vi är alla pedagoger och det som var viktigt för oss alla var att skapa en jämställd miljö för… Läs mer