Publicerat:

”Skolresultat för utrikes födda – vad händer i Norden?”

Anna-Karin Hedenskog, rektor på Modersmålenheten i Malmö stad deltog i ett seminarium i Stockholm den 15 november. Forskare från Norge, Sverige, Finland och Island berättade vilka faktorer de hittills har sett som är utmärkande för skolor med goda resultat som har en hög andel invandrade elever.

Forskarnas presentationer följdes av debatt med politiker, praktiker och experter inom skolområdet. Anna-Karin Hedenskog är en av dem som citeras fler gånger i pressmeddelandet från ”Norden i Fokus” (Nordiska Ministerrådet):

– Det finns ett attitydproblem bland rektorer och lärare… Det är helt okej att tala om tvåspråkighet när det gäller engelska och franska, kanske även finska. Men när det kommer till arabiska då anses det vara någonting skumt. Det här måste förändras. Rektorerna måste lära sig att tänka språkutvecklande.

Läs hela artikeln från ”Norden i Fokus” (Nordiska Minsiterrådet): 
http://www.mynewsdesk.com/se/norden_i_fokus/pressreleases/finska-skolundret-gaeller-inte-finlandssvenska-skolor-930162

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

gnm
Charlotte Christoffersen
redaktör
Pedagog Malmö

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.