Publicerat:

Matematiklyftet för förskola och förskoleklass

Precis som i matematiklyftet för grundskolan/gymnasieskolan så finns ett matematiklyft för förskola och förskoleklass. Som stöd för fortbildningen finns ett webbaserat material för förskola och förskoleklass tillgängligt på Lärportalen för matematik (Skolverkets webbplats där allt material för Matematiklyftet finns). Syftet är att stärka och utveckla kvaliteten i verksamheten. Fortbildningen är verksamhetsnära och sker genom kollegialt lärande.… Läs mer

Publicerat:

Föreläsning: ASL fullt ut i alla klasser och i alla ämnen

Johanna Hallberg är lärare på Rutsborgsskolan i Bjärred. På Johannas skola arbetar alla pedagoger i F-3 med ‘Att Skriva sig till Läsning’ (ASL). Den 26 november delade Johanna med sig av sitt och skolans ASL-arbete för pedagoger i Malmö. År 2010 började pedagogerna på Rutsborgskolan i Lomma kommun intressera sig för att använda datorn som skrivverktyg… Läs mer

Publicerat:

Matematiklyftet: Problemlösningsmodulen på Latinskolan

För gymnasieskolan har det under hösten bara funnits en modul i matematiklyftet och den handlar om problemlösning. På Latinskolan är åtta matematiklärare med och de träffas en gång i veckan (60-90 minuter/möte) för att genomföra kompetensutvecklingen. Såhär kan det se ut på ett möte: I modulen har de fört diskussioner kring frågor som: Hur stödjer… Läs mer

Publicerat:

Matematiklyftet: kompetensutveckling genom kollegialt lärande

I Malmö stad är det under läsåret 2013/14 knappt två hundra lärare från grundskolan/gymnasieskolan/vuxenutbildningen som deltar i Skolverkets stora ämnesdidaktiska satsning Matematiklyftet. Med hjälp av elva handledare träffas lärarna i grupper för att diskutera sin matematikundervisning och genom kollegialt lärande hjälpas åt att utvecklas som lärare. I matematiklyftet läser lärarna texter och tittar på filmer… Läs mer

Publicerat:

Vill du ta del av två magiska dagar?

Jag har varit med i ett sammanhang under denna vecka där timmarna jag upplevde var som sekunder. Platsen speglar frihet, luften som vi andades var ren, de personerna som jag mötte sprutade av nyfikenhet. I varenda mening och reflektion som lyftes fram i rummet anade jag ett ord, som en entrébiljett för att existera i rummet, ordet var… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Skolbibliotek i fokus - fortbildningsutbud vt 2014

Snart avrundar vi ett händelserikt 2013 och går med stormsteg in i ett nytt spännande år. En ny termin med nya utmaningar och ett nytt fortbildningsutbud för dig som vill sätta fokus på skolbiblioteket. Vill du ta del av hur Bäckagårdsskolan integrerar samarbetet mellan lärare och skolbibliotekarie i praktiken med hjälp av den digitala tekniken och… Läs mer

Publicerat:

Jag - lärare. Om normer och maktstrukturer i klassrummet

Under mina första år som lärare funderade jag mycket över hur jag som ung kvinnlig lärare skulle få makt och därmed respekt i klassrummet. Jag gick in en vad jag upplevde förväntad lärarroll och blev den lärare som jag trodde krävdes för att få elevernas fulla uppmärksamhet.               Jag… Läs mer