Publicerat:

Hollywoodpropaganda med hjälp av Kalle Anka

Även om det inte är julafton kanske en liten kortfilm med Kalle Anka kan vara underhållande så här i slutet av april. Passande nog är det dessutom lönehelg, vilket är utgångspunkten i denna kortfilm. (Skatt först, nöje sen.)

Under upptakten till USA:s inträde i Andra världskriget, och även under själva kriget, var Hollywood en stor producent av propagandamaterial som skulle hjälpa till att hålla moralen uppe både på hemmafronten och i krigszonerna.

Utifrån vårt nutidsperspektiv kan man lyfta fram alla produkter som säljs, där man använder seriefigurer eller kändisar för att maximera vinsterna. Här kan ju en elevuppgift vara att ta reda på vilka produkter som finns och varför den här metoden används. Glöm inte bort att världens snällaste björn inte heller är oskyldig.

När det gäller veckans film så producerades den för de amerikanska myndigheterna och därför ska den vara fri att använda (Public domain), men bolagsjurister kan säkert hitta sätt att kringgå det. Därför passar jag på att på ett korrekt sätt referera till skaparna av filmen. The Spirit of ’43 är regisserad av Jack King, skriven av Joe Grant och producerad av Walt Disney. Jag hoppas det räcker för att få presentera ett kulturarv som fortfarande kan användas i undervisningen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.