placeholder bild

Publicerat:

Malmös rektorer - ta ert ansvar!

Skollagen anger att eleven ”ska ha tillgång till bibliotek oavsett skolform” – men saknar definition av vilka resurser som krävs för att man ska kunna tala om ett adekvat skolbibliotek. Skollagen tar heller inte upp frågan om bemanning och kompetens. Det är dock bemanningen och kompetensen som gör skolbiblioteket till en pedagogisk resurs. Om jag… Läs mer

Publicerat:

Skrivkramp

Oavsett om det ska skrivas uppsats eller manus, kan alltid problemet med vad man ska skriva dyka upp. I denna animerade kortfilm sitter författare inlåsta i fängelse för skrivkramp och enda räddningen är att skriva sig ut ur problemet. Nu är denna film gjord med glimten i ögat och kan vara en del i arbetet… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Vikten av att alltid göra kopplingen Pedagog– Verksamhet – Teori

Så var det nu dags för andra träffen i vår bokcirkel kring boken ”Vad berättas om mig” här på Korrebäcken. Första mötet var jag ganska nöjd med och fick bara positiv respons från mina cirkeldeltagare. Den här gången kändes det annorlunda. JAG VAR NERVÖS. Vi i referensgruppen träffades på morgonen för att tillsammans gå igenom… Läs mer

Publicerat:

Högtflygande fantasi

Många vet vilken effekt helium har på rösten och att det kan vara fantastiskt roligt. Här är berättelsen om Harvey som med hjälp av en heliumballong hamnar mitt i ett spännande äventyr. Utifrån filmkunskap är det lätt att lyfta in den här kortfilmen som ett föredömligt exempel på hur man kan visualisera begreppet mise-en-scène. Enkelt… Läs mer

Publicerat:

UR: Slöjd och IT - hur går det ihop?

I ett podradioinslag från UR:s serie Lärarrummet delar Malmöläraren Barbro Sköldenberg med sig av hur hon arbetar språkutvecklande i textilslöjden med IT som ett pedagogiskt verktyg.  Barbro Sköldenberg är lärare i textilslöjd och franska på Sofielundsskolan i Malmö. 2013 belönades hon med Webbstjärnans lärarpris för att på ett kreativt sätt binda samman textilslöjd med språkutveckling… Läs mer

Publicerat:

Om matematiklyftet som ett smörgåsbord

För att alla ni som ännu inte startat matematiklyftet ska kunna bilda er en uppfattning om hur det är att vara med, har vi frågat några handledare om de vill berätta hur de tänker kring matematiklyftet. Det kan också vara intressant för er som är igång att höra hur andra grupper gör och känner. Först… Läs mer

Publicerat:

Tertulia på jobbet!

En utvecklingsdag på arbetsplatsen var första gången som vi, Selda och Monika, skulle handleda tillsammans. Gruppen var uppdelad i tre och vi skulle hålla i en av dessa. Vi ville introducera ’tertulian’ för våra kollegor. ’Tertulia’ är ett spanskt begrepp för ett möte. Man träffades på café och samtalade och ventilerade åsikter kring framför allt… Läs mer