Publicerat:

Problemlösning enligt den japanska modellen

Måndagen 31/3 samlades gymnasielärare och högstadielärare i Borgarskolans aula för att lyssna på Yukiko Asami-Johansson från högskolan i Gävle som pratade om hur matematikundervisning i Japan ofta utgår från en utmanande problemlösningsuppgift. Yukiko berättade om hur en typisk matematiklektions byggs upp och vilken slags planering lärarna gör kring matematikundervisningen. Hon visade också en inspirerande film… Läs mer

Publicerat:

Lässtrategier

Vi har nu kommit igång med olika lässtrategier i klassen. Första lektionstillfällena valde jag att börja med en bok som de flesta elever känner igen, nämligen Rödluvan. Anledningen till det var att jag ansåg att det var bra att börja arbeta kring en bekant text när man skulle presentera ett nytt och annorlunda sätt att… Läs mer

Publicerat:

Öppen källkod i förskolan

Det blir vanligare med interaktiva skärmar på förskolorna. Jag har tillsammans med personal och barn testat TuxPaint och GCompris på förskolor, två open source-program anpassade för yngre barn. Tuxpaint som används på bilden ovan är ett rit- och skrivprogram och Gcompris är en pedagogisk programvarusvit med 135 aktiviteter för barn mellan 2 och tio år. Versioner av… Läs mer

Publicerat:

Charlie Chaplin – Hollywood-ikon som strömmande media

Det är få människor som kan sägas ha präglat filmvärlden på samma sätt som Charlie Chaplin. Han var en av de riktigt stora Hollywood-stjärnorna under stumfilmseran och han fortsatte göra viktiga filmer även när ljudfilmen kom. I vår samling av spelfilmer i SELMA har vi två Chaplin-filmer. Det är Moderna tider (1936) och Diktatorn (1940).… Läs mer

Publicerat:

Äventyrspedagogik för språkande och lärande

  Fröken Vår har skickat ett brev till barnen i klass 1g på Bulltoftaskolan. Hon ber barnen om hjälp att rädda våren. Fröken Vår förklarar att den magiska vårteckensand som sätter fart på våren har stulits av Gubben Vinter. Gubben Vinter är sur för att vintern blev alldeles för kort och inte tillräckligt vintrig. Nu… Läs mer

Publicerat:

När eleverna får bestämma

Denna veckan tog vi på normbryt ett stort steg i arbetet på en av våra pilotskolor. Under våren har vi fortbildat personalen, träffat elevråd- och trygghetsråd och haft framtidsverkstad med alla 1:or och 2:or på skolan. Under framtidsverkstäderna pratade vi bl a om makt, strukturell rasism och diskriminering och gjorde värderingsövningar. Men i det viktigaste… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Det nyfikna barnet och min första referensgruppsträff!

Jag har, sedan tre veckor tillbaka, börjat arbeta på Korrebäckens förskola. I min arbetsuppgift som förskollärare har jag även blivit tillfrågad om att vara med i en referensgrupp med Genuspedagog Elizabeth Flornez som handledare. Mitt första möte med Elizabeth och mina kollegor i referensgruppen var i torsdags. Redan på onsdagen började min tankar att fladdra.… Läs mer

Publicerat:

Pedagogiskt frukostcafé på S:t Petri skola

En onsdag för någon vecka sen bjöd vi genuspiloter in våra kollegor till pedagogiskt café på S:t Petri skola. Vi lockade med god frukost och konkreta tips och övningar för arbete med genus och likabehandling i klassrummen. Tretton entusiastiska kollegor slöt upp – både lärare, skolledning och kurator. Inledningsvis visade vi filmen som finns bifogad… Läs mer