Publicerat:

Demonregissör bakom reklamfilm

Ingmar Bergman är, tillsammans med Ingrid Bergman och Greta Garbo, det stora svenska namnet i den globala filmvärlden. Även om vi i dag har ett radband av Skarsgårdar i Hollywood kommer det sannolikt aldrig finnas någon motsvarighet till de förstnämnda ikonerna. Tyvärr är Bergmans filmer inte alltid så lättillgängliga, men ett tips är Smultronstället om man vill börja med något som förhoppningsvis kan fungera hos lite äldre elever.

Förarbetet är viktigt och i det man kan ta fasta på är hur Bergman i den filmen väljer att visualisera återblickar. Den berättarteknik han skapade för nästan 60 år sedan återfinns än idag i både film och TV. Får eleverna uppdraget att hitta likheter i berättandet med det som de själva tittar på idag är det förhoppningsvis en dörr till att kunna använda och arbeta med filmer som funnits med ett tag.

Veckans film är en kort reklamfilm för Bris (tvålen, inte organisationen). Orsaken att den är med idag är just att Ingmar Bergman regisserade den 1953 och det finns fler reklamfilmer för den som är intresserad. Det man kan arbeta med utifrån denna film, och andra exempel, är frågor som varför Bergman gjorde reklamfilm? Finns det regissörer idag som också gör reklamfilm vid sidan om vanliga filmer? Eller är det mer uppdelat idag? Det finns säkert många fler frågor att samla på sig med hjälp av eleverna. En sista fråga kan ju vara om man måste känna till Ingmar Bergman. Jag har mitt svar, men du kanske tycker annorlunda. Hursomhelst finns det en kulturskatt att gräva i.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.