Publicerat:

Talen 11-20

Under höstterminen och en bit in på vårterminen, har vi koncentrerat oss på talområdet 0-10. Vi har blivit säkra på siffra och antal. Vi har storleksordnat, adderat och subtraherat. Förra onsdagen antog vi en ny utmaning. Vi skulle titta närmare på talen 11-20. Målmoln på tavlan.

20150204_091839

Arbetspasset introducerades med en filmsnutt följt av ramsräkning i ringen. Alla skulle vara delaktiga.

20150204_090129

Det var ett magiskt ögonblick då tio ental förvandlades till ett tiotal. Förvandlingar har vi för övrigt bekantat oss väl med de senaste veckorna, genom alla sagor vi läst tillsammans.

20150204_090217

Samtal om tiotal och ental. Praktiskt arbete i ringen med 10-bas och talkort.

20150204_090404

Alla fick ett talkort. Sen var det fritt fram att bygga. Alla var delaktiga.

20150204_090457

Det är viktigt att tiotalen och entalen hamnar på rätt plats.

20150204_091134

Entalen fyllde vi på nerifrån och de skulle ligga snyggt och fint intill tiotalet. Då blev det lättare att avläsa. Alla fick peka, räkna och säga; tio, elva, tolv, tretton, fjorton. Språket har en viktig plats i allt vårt arbete.

20150204_091220

En härlig palett med olika tal mellan 11-20. Tiotal och ental på rätt plats.

20150204_091846

Dokumentation i räknehäftet. Tydlig instruktion med modell på tavlan.

20150204_091749

Det gick som en dans.

20150204_092115

20150204_092122

20150204_092156

20150204_092205

Arbetspasset avslutades med en kort genomgång om hur vi skriver talen.

20150204_092631

Ett litet arbetsblad till det.

20150204_092639

20150204_092657

Ser fint ut.

20150204_092711

Efter ett mastigt arbetspass var vi välförtjänta av både frukt och rast. Fortsättning följer, detta var bara början…

20150210_103206

20150204_090457

I fredags repeterade vi alla talen mellan 11-20. Vi storleksordnade dem och var och en fick återigen bygga med tiotal och ental.

 

20150210_10364320150210_103710

 Ett likadant arbetsblad som sist, fast med dubbelt så många uppgifter, avslutade fredagens mattepass.

20150209_124220

I måndags och tisdags repeterade vi talen 11-20 ytterligare. Under tiden ena gruppen hade idrott, passade vi på att dela in resterande barn i tre nivåanpassade grupper. Det blev ett kvalitétspass med 8 barn i varje grupp. Vi började med att ramsräkna och storleksordna talen, i ringen. Därefter repeterade vi vad tiotal respektive ental är.

20150210_103437

Sedan var det dags för något kul.

20150210_103113

20150209_124246

Vid ett bord satt fyra barn. Alla fick välja några tal och bygga dem. Sedan skulle talen stämplas i räknehäftet.

20150209_124238Avslutningsvis skulle de skriva vilket tal de hade stämplat, både med siffror och med bokstäver.

20150209_124220

Skrivstöd på tavlan.
20150209_124253

20150210_105022

Full aktivitet.

20150210_103831

Tydliga instruktioner och höga förväntningar på ordning och reda.

20150209_124308

Snyggt och fint.

20150209_124322

En mycket uppskattad arbetsuppgift.

20150210_104148

Talet tjugo var inte helt självklart. Skulle vi verkligen inte stämpla några ental? När vi tittade på talkortet såg vi att det stod en nolla på entalsplatsen. Alltså var svaret nej.

20150209_124328

För att möjliggöra stämplingsarbetet delades övriga fyra barn in i två par. Ett par jobbade med att befästa subtraktion inom talområdet 0-10, på iPaden. Det andra paret tränade addition på datorn. Barnen roterade sedan på de olika arbetsstationerna.

20150210_104304

20150210_104323

Idag var det dags för repetition igen. Dessutom skulle vi lära oss talens grannar inom talområdet 11-20.

20150211_090014

Tydligt mål i blickfånget.

20150210_103206

I ringen hjälptes vi åt att storleksordna talen. Alla fick säga och alla fick göra.

20150211_090119

En praktisk övning. Alla fick ett talkort. Därefter, genom samarbete, skulle barnen ställa upp sig på en rad. Den som hade det lägsta talet längst till vänster och den som hade det högsta talet längst till höger.

20150211_090127

Efter en hel del förarbete var detta inga problem.

20150211_090236

Ett barn fick ställa sig upp och visa sitt talkort. Talets grannar fick komma upp och ställa sig bredvid.

20150211_090322

20150211_090344

Alla fick säga sina tal.

20150211_091747

Dags att befästa dagens nya kunskaper ytterligare. Genomgång av arbetsuppgift.

20150211_091754

20150211_091804

Ja, ni ser själva. Rosenknopparna levererar!

 

Text och bild: Katharina Olofsson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.