Publicerat:

Språkgrupper varje dag

Före sportlovet inventerade vi ettornas läsförmåga. Utifrån det, delade vi in barnen i tre språkgrupper.  Grupp 3, de barn som kommit igång ordentligt med både läsning och skrivning (23 barn) , skulle få jobba vidare med mer innehållsrika texter. Grupp 2, de barn som nyss knäckt läskoden eller var på god väg (20 barn), skulle få jobba med att läsa, läsa, läsa, både gemensamt och enskilt. Grupp 1, de barn som behövde bli säkra på alfabetets alla bokstäver och hur de låter (8 barn), skulle tillsammans få träna på att bygga ord och meningar utifrån gemensamma texter samt få ”en-till-en-gnuggning” av fröken varje dag.

Vi tre pedagoger, ansvarar nu för varsin språkgrupp. Vi arbetar i dessa grupper ett pass varje dag och ska göra så först och främst fram till påsk. Då är det dags för utvärdering och ny planering/gruppering utifrån den. Det primära målet är såklart att så många som möjligt av våra barn, ska kunna läsa innan vi går på sommarlov.

När vi i måndags kom tillbaka efter sportlovet, var vi pedagoger supertaggade på att sätta tänderna i vårt planerade arbete. Här kommer ett smakprov på hur arbetet i grupp 2 såg ut.

20150224_114042

Tydligt mål på tavlan.

20150223_104303

Vi använde oss av enkla texter i bokform.

20150224_132844

Sidorna fotograferades med iPaden …

20150224_132336

…för att kunna högläsas med bildstöd i helgrupp. Därefter läste vi gemensamt i kör.

20150223_104532

Alla barn skulle också läsa enskilt.

20150222_175425

Nya finklädda skrivböcker gjorde jobbet extra spännande.

20150224_132818

Alla barn på sina platser med penna och suddi. Dags för gemensam text utifrån boken vi läst. Vi hjälptes åt med formuleringarna. Fröken skrev på tavlan och barnen skrev samtidigt i sina böcker.

20150223_104029

En bild på Affe blev pricken över i.

20150223_104634

De barn som inte hann läsa enskilt under samlingen, fick läsa för fröken under tiden de arbetade vid sina platser.

20150223_104043Så här fint såg det ut i ALLA böcker när barnen var klara.

20150223_104102

Rosenknopparna vet att de ska arbeta noggrant. Färgläggning och bakgrund är viktigt.

20150223_104116

Mellanrum mellan orden och punkt efter varje mening.

20150224_114149

Efteråt samlade fröken in barnens böcker för en individuell återkoppling på dagens arbete.

20150222_125919

Våra små rosenknoppar slår ut mer och mer för varje dag.

20150222_130025

Tänk, snart är vi här….

20150222_125745

…och sedan här.

Text och bild: Katharina Olofsson




Katharina Olofsson

Publicerat:

Skribent Katharina Olofsson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *