Publicerat:

EPA en klassiker inom Kooperativt Lärande

En av de viktigaste förutsättningarna för att en språkutveckling ska ske är att skapa meningsfull interaktion mellan eleverna.

ch_lwa_sparkutv
Christina & Linda

Christina Hultén och Linda Asplund och är Språk- läs och skrivutvecklare på Pedagogisk Inspiration Malmö. De menar att en viktig del i den språkutvecklande ämnesundervisningen är att eleverna ges möjlighet att interagera med varandra. För detta krävs strukturerade samtalsmodeller.

– Dessa ska vara planerade annars blir det inte strukturerat och därmed mindre meningsfullt för eleverna. Det gäller att i förväg tänka igenom vilka som ingå i respektive grupp, vilka samtalsroller var och en ska ha, samt vilket innehåll det ska vara, säger Christina.

– Om man som pedagog inte har klart för sig hur eleverna ska interagera och samtala med varandra blir det svårt att uppnå det vi vill med språkutvecklande ämnesundervisning, säger Linda.

Linda och Christina handleder grupper med pedagoger inom Språk-, skriv- och läsutveckling. Då introducerar de fyra strukturerade samtalsmodeller som de hoppas pedagogerna ska ta med sig till sina klasser. Dessa fyra tycker de är en god början till att skapa nya strukturer för samtal och interaktion i klassrummet:

EPA – tänk Enskilt, diskutera i Par och dela till Alla

EPA är en klassiker inom Kooperativt Lärande. Den fungerar för olika typ av uppgifter såsom analyser, problemlösning och utvärdering. Uppmana gärna eleverna att göra enkla anteckningar under första steget.

Det finns flera fördelar med att använda EPA

  • Varje elev ges tid till att tänka över sina egna idéer innan någon annan talar.
  • Varje elev får prova sina idéer i par innan de presenterar dem i större grupp.
  • Förståelsen i gruppen stiger för varje steg.
  • Det skapar en trygghet hos osäkra elever att hela gruppen har formulerat vad som ska presenteras för hela klassen.

KL_epa_bGrafik: kooperativt_larande_epa by lottech Creative Commons BY-NC-ND

 

Charlotte Christoffersen
Grundskollärare i Malmö
Foto: Marina Walker

line_lightgray_740

 

Mer att läsa i Temabloggen Kooperativt Lärande:

Samtliga strukturer i denna blogg för Kooperativt Lärande (klicka på bilden):

kl_collage_strukturer_15st_750

Kommentarer

    […] I seminarieserien kring pedagogiska planeringar på Pedagogisk Inspiration var det igår dags för den andra träffen. Denna gången hade workshopen fokus på språkets betydelse i de pedagogiska planeringarna. Vi pratade om det sociokulturella perspektivet, där interaktionen och metaspråket spelar stor roll för språk- och ämnesutvecklingen. Det var även fokus på hur lärare behöver planera och genomföra sin undervisning för att gynna språk- och ämnesutvecklingen. På workshopen synliggjordes även likheter mellan bedömning för lärande och språk- och ämnesutvecklande undervisning.  Deltagarna diskuterade frågeställningar utifrån förmågor och språkliga mål. I diskussionen använde vi oss av modellerna, mötas på mitten och EPA. […]

Lämna ett svar till Kooperativt Lärande – förmågan att lyssna en förutsättning för dialogisk klassrum : Pedagog Malmö Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.