Publicerat:

Att beskriva personer

Dagens målmoln! Vad kunde det betyda då? Ingen hade en aning. Ok, då gör vi så här: Hur ser mattan ut? Låtsas att jag inte kan se den och berätta för mig hur den ser ut. Då kom det igång.

”Den är orange och hårig.”

”Den har runda prickor.”

”Prickar heter det!”

”Vita pickar.”

”Den har vita cirklar som är olika stora.”

”Den är rak på sidorna.”

”Den är en rektangel!”

Perfekt! Bra start. När vi analyserade våra sexors resultat på de Nationella proven i svenska, här på Rosengårdsskolan, såg vi att vi behöver träna våra elever mer på att skriva narrativa texter och på att göra gestaltande beskrivningar. Vi började alltså nu med ettorna.

DSC_7663

Att beskriva en person är bland annat att berätta hur han/hon ser ut. Vi började med det eftersom det är lättast. Vi startade med att träna på att beskriva vår klasskompis.

 

 

 

DSC_7665

Sedan lyssnade vi till personbeskrivningar i de sagor vi arbetat med. Snövits beskrivning är välbekant för många. Hy vit som snö, läppar röda som blod, hår svart som ebenholts. Vi fick även lyssna till hur trollen i ”Pojken och äventyret” beskrivs.

 

DSC_7667

Sedan kom dagens uppdrag. Att föreställa sig hur en trollkarl kunde se ut. I ett annat klassrum var uppgiften att beskriva ett troll. Den tredje gruppen beskrev en drake. Vi pratade i smågrupper och fantiserade tillsammans.

DSC_7669

På detta sätt fick alla en chans att prata.

DSC_7672

”Så här lång näsa.”

DSC_7679

 

Sedan samlades vi och hjälptes åt att skriva ner vår personbeskrivning. Alla ville vara med och beskriva den hemska trollkarlen. Med stödfrågor från oss pedagoger utvecklades texten. När texten var klar ville någon komma fram och peka ut alla ”och”. På eget bevåg. Lärarlycka!

Vid nästa pass hade de gemensamt skapade personbeskrivningarna bytt rum.

20150226_124918

En grupp fick texten om Trollet Snällvin. Vi läste personbeskrivningen tillsammans och pratade om hur han såg ut. Fröken ritade lite kom-ihåg-bilder på tavlan.

20150226_124926

Sedan var det dags att rita Snällvin utifrån personbeskrivningen.

20150226_124950

Vi fick läsa texten flera gånger så att vi verkligen ritade som det stod i beskrivningen.

20150226_125003 20150226_125012 20150226_125027

Ändå fick trollen olika personligheter.

20150226_125457

Glada, snälla troll.

20150226_125658

En rolig uppgift.

20150226_130016 20150226_130308

 

En svans att plocka stenar med.

DSC_7669

En annan fick i uppdrag att rita draken. Att rita en drake är inte lätt.

DSC_7666

Därför gjorde vi en övningsdrake för att träna.

 

 

DSC_7663

Sedan gällde det. Vi ritade även drake två tillsammans, streck för streck.

DSC_7665

Dags för färgläggning.

DSC_7667

Alla drakar blev superfina.

DSC_7668Stolt och nöjd!
DSC_7681

Nu har vi bekantat oss med personbeskrivningar. Nästa gång vi stöter på det vet vi vad det är.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.