Publicerat:

Förklara, inte berätta, hur du borstar tänderna.

forklara_latinInte så enkelt som man kan tro faktiskt.  Men när lärarna på Universitetsholmens gymnasium och vux använde sig av språkstöttor på den sista av fyra workhops om språkutvecklande undervisning, så gick det som en dans. Med hjälp av orden först, därefter, sedan och avslutningsvis blev de något osammanhängande beskrivningarna  av morgonens tandbestyr förvandlade till tydliga och strukturerade förklaringar.

De fyra sammanhangsorden kan återanvändas i andra ämneskontexter, t ex för att förklara andra världskrigets uppkomst eller hur man gått tillväga när man räknat ut ett mattetal.   Är uppgiften att analysera så finns det andra stöttande sammanhangsord  t ex  ”trots att, vidare, ytterligare, sammantaget”. Pröva i ditt klassrum och upptäck att det gör skillnad i elevernas texter eller muntliga presentationer.

 

Språkutveckling på gymnasiet och vux

Publicerat:

Skribent Språkutveckling på gymnasiet och vux

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kategorier