Publicerat:

Bedömning talen 11-20

 

 

 

 

 

I vårt formativa arbetssätt blir det då och då dags för en summativ bedömning. Under de senaste veckorna har vi arbetat med taluppfattning inom talområdet 11-20. Nu ville vi se hur säkra våra elever blivit. Vad kan vi? Vad behöver vi träna mer på?
20150209_124220

Vi ska kunna avläsa, skriva, storleksordna, bygga med klossar, bygga med pengar och koppla ihop siffror och antal. Därför har vi inför diagnosen tillverkat material för just detta. Uppgifterna är laminerade och vi använder oss av non-permanent-pennor så att vi kan sudda mellan varje barn.

20150310_102957

Vi placerade ut olika uppgifter på olika stationer. Barnen roterade sedan på de olika stationerna. Ett upplägg som kräver god struktur.

20150310_102229

På denna station ringade vi in största respektive minsta tal i varje rad.

20150310_102655

 Utifrån talkort byggde vi med pengar, tior och enkronor.

20150310_102238

I väntan på fröken-kontroll läste vi tyst vid våra platser. Vi tar vara på varenda minut.

 

20150310_102244

Storleksordna.

20150310_102253

Talens grannar.

20150310_102307

20150310_102636

20150310_104004

Bygga med tiotal och ental.

20150310_102644

Fröken gick runt, tittade och antecknade.
20150310_104009

Avläsa hur mycket pengar.

20150310_104014

Avläsa tiotal och ental.

20150310_104018

 

Räkna. Lägga rätt tal till rätt bild.

20150209_124220

Diagnosen gav oss och barnen ett kvitto på att de allra flesta hade full koll på talen 11-20. Några få behöver träna mer för att bli säkra. Utifrån detta planerar vi kommande veckas arbetspass i matematik.

 

 

Katharina Olofsson

Publicerat:

Skribent Katharina Olofsson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *