Publicerat:

Grodvänner och grodfakta

Att vi har lämnat sagans värld har varit tydligt hos ettorna på Rosengårdsskolan.

Nu är det grodor som gäller.

20150309_092430

Det syns i klassrummen, som sig bör.

DSC_7726

Vi arbetar med livsfrågor med hjälp av Max Velthuijs underbara böcker om Grodan och hans vänner. Det nya temat började i måndags med att vi lyssnade till högläsning av Grodan och skatten. Vi pratade om vänskap och om att hjälpas åt.

DSC_7724

Samtalet gled så småningom över till naturens grodor. I målmolnet kunde vi läsa att vi skulle bli bättre på att berätta fakta om grodor. Barnen visste redan massor så klart.

20150309_092149

Vi plockade fram bilder på grodor i naturen och pratade om vad de berättade för oss.

DSC_7711

Vi lärde oss så många nya ord. Vad betyder till exempel ”klibbig”. Varför är grodans tunga klibbig?

DSC_7712

Vad kallas grod-bebisarna? Yngel, ja. Inte helt lätt att säga.

DSC_7713

Grodan får akta sig för sina fiender, ormar och fåglar.

DSC_7716

Alla ville prata om grodor så vi fick prata lite med varandra och berätta till bilderna.

DSC_7717

”Ser du att den har en insekt i munnen?”

DSC_7719

Dagens material. Små texter och bilderna i miniatyr.

DSC_7720

Vi klippte ut tillsammans…

20150309_092236

… och klistrade tillsammans.

20150309_092242

En instruktionsövning som hette duga.

Vi läste de små texterna gemensamt några gånger.

20150309_092029

I par hjälptes vi sedan åt med att läsa och klistra rätt text till rätt bild.

20150309_092042 20150309_09205520150309_092312

Där satt den!

20150309_092418I tisdags fortsatte arbetet med grodor.

DSC_7713

Vi startade med att titta på våra grodbilder. Alla fick fundera lite på egen hand. Vad vet vi egentligen om grodor?

20150311_084305

Sedan berättade vi för varandra.

20150311_084302

Lika viktigt att lyssna som att prata.

DSC_7714

Genom att prata om bilderna förberedde vi oss för att skriva om dem.

20150311_090421

Tillsammans formulerade vi text till varje bild.

20150311_090433

Varje barn skrev samma text i sitt eget lilla häfte.

20150311_085356

Koncentration.

20150311_091326

Så skrev vi till nästa bild.

20150311_091338

20150311_085449

20150311_090224

Efter flera samtal, gemensam läsning, parläsning, gemensam skrivning och avskrivning kan knopparna mycket om grodor.

20150311_092018

Nu var det skönt att få koppla av med en grod-mandala.

DSC_7721

Noggrant skulle det vara.

DSC_7722

Finmotorik och färgläggning tränades här.

DSC_7723

Vi har små grodor bland ettorna också.

DSC_7724

Efter allt hårt arbete var det många som ville prova att läsa på egen hand i böckerna om Grodan.

DSC_7726

Fin bild av arbetsro.

20150311_094222

Dagen avslutades med högläsning om Grodan.

20150311_094244

Grodan och hans vänner bjuder in till funderingar kring många viktiga ämnen såsom vänskap, rädsla, kärlek och främlingsfientlighet. Att förstå och prata om budskapet i dessa böcker klarar knopparna finfint.

Katharina Olofsson

Publicerat:

Skribent Katharina Olofsson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *