Publicerat:

Skriva om grodor

Vi har nu arbetat med grodor i några veckor. Vi har lärt oss massor genom att lyssna till högläsning och titta på bilder och film. Vi har samtalat om grodor i par och i grupp och vi har tränat på att berätta för varandra om grodor i naturen. Vi har också vid ett tillfälle tillsammans skrivit om grodor, till olika bilder.

 Idag skulle vi prova på att skriva en gemensam faktatext om grodor. DSC_7718

För att friska upp våra kunskaper tittade vi på en kort film om grodans livscykel.

DSC_7713

Sedan fick alla under en kort stund samla sina tankar om grodor. Stor koncentration som synes.

Efter tankestunden arbetade vi i par och berättade för varandra allt vi visste om grodor. Det var en fröjd att höra att allt surr verkligen handlade om grodor och deras fantastiska liv. Det var dessutom inte alldeles enkelt att få stopp på grodpratet.

Till sist satte vi oss tillrätta för att lyssna på varandra. Alla fick säga en mening om grodor. Vi enades om vilket det viktigaste ordet i meningen var. I meningen ”Grodor lägger ägg.” var det viktigaste ordet ägg. Att hitta det viktigaste ordet (nyckelordet) klarade knopparna galant.

DSC_7741

Vi valde gemensamt ut tre viktiga ord från vår grodordslista. Om varje ord formulerade vi en mening. De tre meningarna utgjorde sedan vår första faktatext om grodor.

I ett annat klassrum blev texten så här.

Ettorna var mycket intresserade och uthålliga. Nu var det dags att öva en annan förmåga.

Vi skulle rita grodor. Vi har alla (barn och vuxna) blivit förtjusta i detta sätt att arbeta med teckning. Vi kallar det lärarledd ritning. Vi har inte provat det förrän vi började här på skolan i höstas. Vi märkte att vi behövde hitta ett sätt att höja självförtroendet hos barnen kring att rita. Den största fördelen är att alla lyckas. Det gäller även när vi ritar komplicerade saker som grodor och drakar. Hemligheten är att vi drar ett streck i taget. Fröken före, barnen efter. Då känns det inte oöverstigligt utan rimligt att klara av. Alla blir nöjda och arbetena blir fina.

Fortfarande säger många ”Jag kan inte!” när vi visar vad som ska ritas men denna oro lugnar sig strax när vi sätter igång och barnen märker att det går bra. Det rekommenderas varmt till alla pedagoger!

Vi kan rita grodor!
20150318_092442

Sedan var det dags för färgläggning.

20150318_092343

Det är också något vi tränar.

DSC_7732

Noga, innanför linjerna, jämn färg, stark färg.

DSC_7733

Endast bakgrund som saknas.

DSC_7735

Och så skulle text och bild monteras.

DSC_7736

Härliga arbeten!

20150318_095310

Så mycket vi tränade på ett enda morgonpass! Alla gick mycket nöjda på rast.

5 Kommentarer

    Vilket bra läge att ta med hela klassen ut för att leta grodägg, yngel och grodor!
    Käglinge naturområde är lätt att ta sig till med buss 32 (hållplats Rönnebjärsvägen) och är en superbra plats att utforska grodor på. Det går bra att boka Grodanshus gratis och låna material i form av håvar, vannor och litteratur. Ring bara 040-34 31 13 och boka på genom Pedagogisk Inspiration Malmö.

    Vänliga hälsningar
    Josefine Gustafsson
    Malmö Naturskola

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.