Publicerat:

Kleindagarna för gymnasielärare i matematik

Sedan 2011 har gymnasielärare i hela Sverige haft möjlighet att ansöka om att delta i Kleindagarna som hålls på institut Mittag-Leffler i Stockholm. På Kleindagarnas hemsida står att tanken är att gymnasielärare och högskolelärare tillsammans under tre inspirerande dagar ska utveckla och planera morgondagens matematiklektioner för gymnasiet. Nu är det dags att skicka in ansökningar… Läs mer

Publicerat:

Språk och musik i sagans värld

Att lära sig nya sångtexter är inte alldeles lätt. De senaste veckorna har vi provat att arbeta så här när vi lär oss en ny sångtext. I prins- och prinsesstemats sista vecka tyckte vi att det passade bra att lära oss ”Törnrosa var ett vackert barn”. Först fräschade vi upp minnet genom att vår lärarstudent… Läs mer

Publicerat:

Att tänka nytt tillsammans

Att arbeta på skolbibliotek är fantastiskt roligt! Men då och då suger det till i magtrakten i att få diskutera läsfrämjande metoder, informationssökning och källkritikstänk med andra skolbibliotekarier. Därför kommer några extra sugna skolbibliotekarier ses under våren och diskutera skolbiblioteksutveckling med koppling till forskning och aktuella texter. I vår ligger vårt fokus på MIK, Medie… Läs mer

Publicerat:

Förklara, inte berätta, hur du borstar tänderna.

Inte så enkelt som man kan tro faktiskt.  Men när lärarna på Universitetsholmens gymnasium och vux använde sig av språkstöttor på den sista av fyra workhops om språkutvecklande undervisning, så gick det som en dans. Med hjälp av orden först, därefter, sedan och avslutningsvis blev de något osammanhängande beskrivningarna  av morgonens tandbestyr förvandlade till tydliga och strukturerade förklaringar. De fyra… Läs mer

Publicerat:

Kooperativt Lärande - förmågan att lyssna en förutsättning för dialogisk klassrum

Första gången jag kom i kontakt med Cooperative Learning var 2010. Jag fick då möjlighet att delta i en kurs arrangerad av Eslövs kommun med två pedagoger från Storbritannien. Sedan flera år finns Kooperativt Lärande som ett utvecklingsprojekt i Eslövs kommun. Där finns även specialpedagogen Anneke Moerkerken som handleder pedagoger i Kooperativt Lärande. Kursledare var Wendy Jolliffe, lärarutbildare… Läs mer

Publicerat:

Pärlfrossa med hälften och dubbelt

Praktiskt arbete är både roligt och lärorikt. Att i kombination få se, tänka, känna och göra, bidrar till ökad förståelse för många barn.   Dagens mattepass i liten grupp, innehöll begreppen hälften och dubbelt samt instruktionstagande. Genomgång av dagens mål – moln på tavlan.   Vi började med att fräscha upp våra kunskaper om hälften… Läs mer

Publicerat:

Att beskriva personer

Dagens målmoln! Vad kunde det betyda då? Ingen hade en aning. Ok, då gör vi så här: Hur ser mattan ut? Låtsas att jag inte kan se den och berätta för mig hur den ser ut. Då kom det igång. ”Den är orange och hårig.” ”Den har runda prickor.” ”Prickar heter det!” ”Vita pickar.” ”Den… Läs mer