Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Elefanter hos ettorna

Tecknade elefanter.

Vi jobbar med elefanter står det bredvid en tecknad elefant.

Vi har ett nytt tema hos ettorna på Rosengårdsskolan. Det är dags för oss att fördjupa oss lite i elefanter. I detta tema kommer vi att träna på att samtala om livsfrågor (att vara annorlunda, hur man är en vän) och på att göra jämförelser.

Instruktioner på tavlan.

Dagens målmoln.

Den underbara elefanten Elmer hjälper oss med livsfrågorna. Att det är bra att vara annorlunda är tydligt i David McKees böcker. Våra barn tränar i detta tema på att formulera sina tankar om olikheter i ord och på att kunna berätta hur de tänker för kamraterna.

Barngruppen sitter på golvet.

Efter högläsningen om Elmer fick alla fundera enskilt på hur Elmer var olik de andra elefanterna och varför det kan vara bra att vara olika.

Två elever samtalar.

Sedan berättade vi för varandra i par.

Två elever samtalar.

Idag var Katharina sjuk så vi arbetade hela 1a tillsammans och 1b tillsammans.

Två elever samtalar.

Vi var många men alla fick komma till tals på detta sätt.

Två elever samtalar. Två elever samtalar. Två elever samtalar.

Vilket surr det blev!

Två barn samtalar.

Och allt handlade om olikheter och om Elmer!

Tecknade elefanter.

Elmer var trött på att vara annorlunda och ville se ut som de andra elefanterna. Men då blev alla elefanter ledsna och saknade sin kompis som jämt gjorde dem på gott humör.

Barn leker elefant.

Som vanligt fokuserar vi på nya ord som är speciella för temat. Ett viktigt begrepp i detta tema är ”snabel”.

Vi tittade på varandra. På vilket sätt är vi olika utanpå? Vi kunde se många olika skillnader direkt.

Instruktion på tavla.Nu var det dags att vara lite aktiv med händerna. Dagens uppgift var att göra självporträtt. Vi hade lärarledd teckning. Ett streck i taget. Anna och Belma före…
Elever sitter på golvet och ritar.

… och barnen efter.

Elever sitter på golvet och ritar.

En hjälpande hand…

Fyra tecknade porträtt.

Det tog lite tid. När vi gick på rast såg det ut såhär.

Elev ritar.

Efter rasten fortsatte vi med bilderna.

Elev håller upp sitt porträtt.

Vi blev mycket nöjda med resultaten.

Elev håller upp sitt porträtt. Elev håller upp sitt porträtt. Två elever håller upp sina porträtt.Så fina, så uttrycksfulla, så olika. Så fantastiska!

Text och bild: Anna Duncanson

Kommentera

Din e-post publiceras inte. Obligatoriska fält är markerade med *

Den här sidan skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy and användarvillkor gäller.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Slumpa en artikel